ارکیت یا التهاب بیضه چیست؟ | علل و نشانه ها

ارکیت

ارکیت التهاب یک یا هر دو بیضه است. وعفونت های باکتریایی یا ویروسی می توانند باعث ایجاد آن شوند. این بیماری اغلب نتیجه عفونت باکتریایی است مانند عفونت منتقله از راه مقاربتی (STI). در برخی موارد ویروس اوریون می تواند باعث این بیماری  شود.

ارکیت باکتریایی ممکن است با اپیدیدیمیت همراه باشد یعنی التهاب لوله پیچ خورده (اپیدیدیمیس) در پشت بیضه که اسپرم را ذخیره و حمل می کند. در این صورت آن را اپیدیدیمو-ارکیت می نامند.

این بیماری همچنین باعث درد می شود و می تواند روی باروری تأثیر بگذارد. دارو می تواند تا حدی این بیماری (ارکیت باکتریایی) را درمان کرده و برخی علائم و نشانه های ارکیت ویروسی را کاهش دهد. اما ممکن است چندین هفته طول بکشد تا حساسیت اسکروتوم از بین برود.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

علائم و نشانه های ارکیت یا التهاب بیضه

علائم و نشانه های آن معمولاً به طور ناگهانی ایجاد می شوند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

• تورم در یک یا هر دو بیضه
  • درد از خفیف تا شدید
  • احساس عمومی ناخوشی (مریضی)

اصطلاحات درد بیضه و درد کشاله ران گاهی به جای هم استفاده می شوند. اما درد کشاله ران در پوست بین ران و شکم رخ می دهد و نه در بیضه. علل درد کشاله ران با علل درد بیضه متفاوت است.

چه موقع باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کرد؟

اگر درد یا تورم در کیسه بیضه خود دارید (به خصوص اگر درد ناگهانی رخ دهد) بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.

تعدادی از شرایط می توانند باعث درد بیضه شوند و برخی از آن ها نیاز به درمان فوری دارند. یکی از این شرایط شامل پیچ خوردن طناب اسپرماتیک (پیچ خوردگی بیضه) است که ممکن است دردی شبیه به درد ناشی از ارکیت ایجاد کند. پزشک می تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا مشخص کند کدام بیماری باعث درد شما شده است.

دلایل ارکیت یا التهاب بیضه چیست؟

این بیماری می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود اما گاهی اوقات هم نمی توان علت آن را تعیین کرد.

ارکیت باکتریایی

اغلب اوقات ارکیت باکتریایی با اپیدیدیمیت همراه است یا نتیجه آن است. اپیدیدیمیت معمولاً در اثر عفونت مجرای ادرار یا مثانه ایجاد می شود که به اپیدیدیم گسترش می یابد.

اغلب علت عفونت یک STI است. دلایل دیگر عفونت می تواند مربوط به بدنیا آمدن با ناهنجاری در دستگاه ادراری شما یا قرار دادن کاتتر یا ابزار پزشکی در آلت تناسلی شما باشد.

ارکیت ویروسی

ویروس اوریون معمولاً باعث ارکیت ویروسی می شود. تقریباً یک سوم مردانی که پس از بلوغ به اوریون مبتلا می شوند دچار این بیماری می شوند و معمولاً چهار تا هفت روز پس از شروع اوریون می باشد.

عوامل خطرناک در التهاب بیضه

• در مقابل اوریون ایمن سازی نشده است
  • داشتن عفونت های ادراری مکرر
  • انجام جراحی که شامل دستگاه تناسلی یا دستگاه ادراری باشد
  • متولد شدن با ناهنجاری در دستگاه ادراری

رفتارهای جنسی که می تواند منجر به بیماری های مقاربتی شود و شما را در معرض خطر ابتلا به ارکیت مقاربتی قرار می دهد. این رفتارها شامل موارد زیر است:

• چندین شریک جنسی
  • رابطه جنسی با شریک زندگی که دارای STI است
  • رابطه جنسی بدون کاندوم
  • سابقه شخصی بیماری STI

عوارض بیماری ارکیت یا التهاب بیضه

عوارض التهاب بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آتروفی بیضه – ارکیت می تواند در نهایت باعث کوچک شدن بیضه آسیب دیده شود.

آبسه اسکروتوم – بافت آلوده از چرک پر می شود.

ناباروری – گاهی اوقات این بیماری می تواند باعث ناباروری یا تولید ناکافی تستوسترون (هیپوگنادیسم) شود. اما اگر ارکیت فقط یک بیضه را تحت تأثیر قرار دهد ، این احتمال کم است.

راه های جلوگیری از بیماری التهاب بیضه

برای جلوگیری از بیماری التهاب بیضه می توان اقدامات زیر را انجام داد:

• در برابر اوریون (شایعترین علت ارکیت ویروسی) ایمن شوید.
  • برای کمک به محافظت در برابر بیماری های مقاربتی که می تواند باعث ارکیت باکتریایی شود رابطه جنسی ایمن را انجام دهید.