انسداد مجاری ادرار

انسداد مجاری ادرار بر اثر عوامل متعددی اتفاق می افتد که جریان ادرار را به سوی حالب ها، میزراه و مثانه ها با مشکل مواجه می کند. در این مواقع امکان دارد جریان ادرار به صورت کامل و یا نسبی مسدود می گردد.

جدید ترین روش های درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

انسداد مجاری ادراری چگونه رخ می دهد؟

در صورتی که ادرار بر اثر عوامل مختلفی به جای این که به سمت مثانه جریان یابد به سمت عکس آن یعنی کلیه ها بر گردد، یعنی در مسیر ادرار انسدادی رخ داده است. نام دیگر این بیماری رفلاکس کلیه است.

نقش حالب در انسداد

کلیه ها ادرار را از طریق لوله ای به نام حالب به سمت مثانه هدایت می کنند. در صورتی که در این لوله ها انسداد ایجاد گردد کلیه ها متورم شده و آسیب خواهند دید. در هر رده سنی ممکن است انسداد حالب رخ دهد ولی به ندرت این عارضه در جنین پیش می آید.

دلایل انسداد حالب

انسدادی که در لوله های ادرای ایجاد می گردد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. فشار زیاد یکی از این عوامل محسوب می گردد. بهتر است با برخی از عوامل موثر در انسداد حالب و میزراه آشنا شوید.

1. لخته شدن خون : لخته های ایجاد شده می توانند مسیر ادرار را مسدود نمایند.
  2. ایجاد جراحت در لگن : جراحت و آسیب هایی که به ناحیه لگن وارد می گردد را نباید فراموش کنید.
  3. بیماری های مجاری ادراری
  4. وجود تومور : در صورت ایجاد تومور در دستگاه تناسلی – ادراری و حرکت احتمالی آن به طرف مثانه، کلیه ها، کولون و میزراه می تواند مسیر ادرار را مسدود و موجب تورم کلیه ها گردد.
  5. سنگ در حالب : در صورتی که در حالب سنگ ایجاد گردد که منشا اصلی آن هم در کلیه ها است، مجاری ادراری به واسطه سنگ بسته می گردد.
  6. اختلالات موجود در سیستم عصبی : در صورتی که برای اعصاب در ناحیه مثانه مشکلی به وجود آید، این موضوع می تواند موجب ایجاد انسداد در حالب گردد.
  7. مصرف بی رویه قرص کنترل کننده مثانه بیش فعال
  8. پروستات : در آقایان تورم و ایجاد التهاب در پروستات هم می تواند مجاری ادرار را مسدود نماید.
  9. بارداری : به ندرت دیده شده که جنین با ایجاد فشار بر روی مثانه مادر باعث شود ادرار در جهت عکس خود جریان یابد.

علائم و نشانه های انسداد ادرار

علائم و نشانه های انسداد مجاری ادرار امکان دارد سریع و حاد بروز نماید و یا این که آهسته و آرام بروز نماید. اولین نشانه ای که با بروز این بیماری دیده می شود احساس درد در قسمت میانی پهلو است که میزان و شدت این درد در افراد مختلف می تواند متقاوت باشد. البته ممکن است این درد را در هر دو طرف بیمار احساس گردد. نشانه های دیگری که ممکن است در این مواقع بروز نماید، حالت تهوع، تب و استفراغ است. برگشت ادرار به جهت عکس آن می تواند با احساس درد همراه باشد. نکته قابل تامل این است که هر گونه تغییری که در عادت تخلیه ادرار ایجاد گردد، احتمال بروز انسداد حالب را افزایش می دهد. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می کنیم:

• شب ادراری و عدم تحمل ادرار
  • دفع ادرار با دشواری انجام بگیرد.
  • تخلیه ادرار آهسته و یا به حالت قطع و وصل انجام بگیرد.
  • احساس عدم تخلیه ادرار
  • دیده شدن خون در ادرار
  • کمتر شدن برون روی ادرار

روش های درمانی

به منظور درمان انسداد مجاری ادرار بایستی انسداد به وجود آمده را ازبین برد. برای این کار به دو روش می توان درمان را شروع نمود:

1. استفاده از استنت : استفاده از استنت روش غیر تهاجمی محسوب می گردد. استند نوعی لوله است که به حالت شبکه بوده که با قرار دادن آن در درون لوله های بسته شده، می توان انسداد ایجاد شده را رفع نمود.
  2. جراحی : در این روش جراح تومور، قسمت های سرطانی، پلیپ و زخم های ایجاد شده را که موجب انسداد شده اند به وسیله جراحی برمی دارد. بعد از رفع انسداد به این روش ادرار دوباره مسیر طبیعی خود را از کلیه به سمت مثانه خواهد پیمود.

سخن پایانی

دقت کنید که انسداد مجاری ادراری ممکن است در یک و یا هر دو کلیه ایجاد گردد. در صورتی که فقط یکی از کلیه ها به این عارضه دچار شده باشد، حجم ادرار دفع شده روزانه کمتر خواهد شد. در صورتی که اگر جریان ادرار متوقف گردد می تواند دلیل ایجاد انسداد در هر دو کلیه باشد.