انواع بیماری های پروستات

بیماری های پروستات

پروستات غده ای است که بخشی از سیستم تولید مثل مردان است و به مجرای ادرار مرد نزدیک مثانه می پیچد. این غده تقریباً به اندازه یک گردو است و با افزایش سن رشد می کند. بزرگ شدن غده پروستات می تواند بیماری های پروستات ایجاد کند، به عنوان مثال:

• درد هنگام ادرار
  • خون در منی یا ادرار
  • درد یا سفتی مکرر در ناحیه کمر، باسن، ناحیه لگن یا رکتال یا ران فوقانی
  • بی اختیاری ادرار (عدم توانایی ادرار)
  • انزال دردناک

انواع بیماری های پروستات در مردان عبارتند از:

• هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)
  • پروستاتیت حاد و مزمن باکتریایی
  • پروستاتیت مزمن (غیر باکتریایی)

برای تشخیص علت بیماری های پروستات، پزشک معاینه مقعدی و سابقه بیمار را انجام می دهد و در صورت مشکوک بودن به عفونت و رد سرطان پروستات از کشت باکتری استفاده می کند.

سرطان پروستات در مردان بالای 50 سال و در مردانی که غذای چرب می خورند و یا پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات دارند شایع است.

اقدامات اولیه و آزمایشات برای تشخیص سرطان پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• معاینه مقعدی
  • سونوگرافی
  • ارزیابی سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

سرطان پروستات با نمونه برداری از بافت به طور قطعی تشخیص داده می شود.

درمان های سرطان پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نظارت
  • عمل جراحی
  • پرتو درمانی
  • هورمون درمانی یا سایر روش های درمانی مانند امواج رادیویی لیزر مایکروویو
  • درمان های مختلف پزشکی برای کاهش علائم.

بسیاری از پزشکان معتقدند که مردان زیر 75 سال نباید سالانه آزمایش PSA انجام دهند.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

غده پروستات چیست؟

پروستات غده ای به اندازه یک گردو است. این بخشی از سیستم تولید مثل مردان است و به دور لوله ای که ادرار را از مثانه منتقل می کند پیچیده می شود. هرچه پیرتر می شوید بزرگتر می شود. اگر پروستات شما بیش از حد بزرگ شود می تواند باعث مشکلات مختلف سلامتی شود. داشتن بیماری های پروستات همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست.

گاهی اوقات پزشک ممکن است در طی یک معاینه معمول یا انجام معاینه مقعدی مشکلی پیدا کند. اگر فکر می کنید مشکلی در پروستات شما وجود دارد فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

انواع بیماری های پروستات چیست؟ علائم و نشانه ها چیست؟

در اینجا چند نمونه از بیماری های غیر سرطانی پروستات آورده شده است:

هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH به معنی بزرگ شدن پروستات است اما سرطانی نیست. این در مردان مسن بسیار شایع است. بزرگ شدن پروستات ممکن است ادرار کردن یا ایجاد دریبل بعد از ادرار کردن را بسیار دشوار کند. ممکن است اغلب شب ها نیاز به ادرار زیاد داشته باشید. درمان های BPH شامل موارد زیر است:

اگر علائم شما خیلی بد نیست ممکن است پزشک به شما بگوید قبل از شروع هر درمانی صبر کنید تا ببینید آیا مشکل بدتر می شود یا خیر. پزشک به شما می گوید که چند بار نیاز به بازگشت برای معاینه دارید. در صورت تشدید علائم می توانید بعداً درمان را شروع کنید.

داروهایی وجود دارند که می توانند به کوچک شدن پروستات کمک کنند یا به شل شدن عضلات نزدیک پروستات کمک کنند تا علائم شما کاهش یابد. با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عمل جراحی – اگر هیچ چیز دیگری کارساز نبود پزشک شما ممکن است جراحی را برای کمک به جریان ادرار پیشنهاد کند. انواع مختلفی از جراحی BPH وجود دارد.

سایر درمان ها – گاهی اوقات از امواج رادیویی، مایکروویو یا لیزر برای درمان مشکلات ادراری ناشی از BPH استفاده می شود. در این روش ها از گرمای مختلفی برای کاهش بافت اضافی پروستات استفاده می شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی معمولاً ناگهان از یک عفونت باکتریایی شروع می شود. این می تواند باعث تب، لرز یا درد شود. ممکن است هنگام ادرار درد کند یا ممکن است در ادرار خود خون ببینید.

پروستاتیت باکتریایی مزمن عفونی است که بارها و بارها برمی گردد. این یک مشکل نادر است که درمان آن دشوار است. گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک برای مدت طولانی ممکن است موثر باشد. با پزشک خود در مورد سایر کارهایی که می توانید انجام دهید تا به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید صحبت کنید.

پروستاتیت مزمن که سندرم درد مزمن لگن (CPPS) نیز خوانده می شود یکی از  بیماری های پروستات است. این بیماری می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر، در ناحیه کشاله ران یا در نوک آلت تناسلی شود. مردان مبتلا به این مشکل اغلب انزال دردناک دارند. آن ها ممکن است نیاز به ادرار مکرر داشته باشند اما فقط مقدار کمی ادرار دفع می کنند. درمان این بیماری ممکن است به ترکیبی از داروها، جراحی و تغییر سبک زندگی نیاز داشته باشد.