اورولوژی چیست؟

bn1-min

اورولوژی از یونانی οὖρον ouron “ادرار” و -λογία -logia “مطالعه” گرفته شد است و همچنین به عنوان جراحی دستگاه ادراری تناسلی شناخته می شود. اورولوژی شاخه ای از پزشکی است که بر بیماری های جراحی و پزشکی سیستم ادراری مرد و زن و مرد تمرکز دارد. اندام های تولید مثل اعضای تحت دامنه اورولوژی شامل کلیه ها، غدد فوق کلیه، حالب، مثانه ادرار، مجرای ادرار و اندام های تولید مثل مردان (بیضه ها، اپیدیدیم، وازدفرنس، وزیکول های منی، پروستات و آلت تناسلی مرد) هستند.

دستگاه ادراری و تولیدمثلی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و اختلالات یکی اغلب بر دیگری تأثیر می گذارد. بنابراین طیف عمده ای از شرایط مدیریت شده در اورولوژی تحت دامنه اختلالات دستگاه ادراری تناسلی وجود دارد. اورولوژی ترکیبی از مدیریت شرایط پزشکی (به عنوان مثال غیر جراحی) مانند عفونت های دستگاه ادراری و هیپرپلازی خوش خیم پروستات با مدیریت شرایط جراحی مانند سرطان مثانه یا پروستات، سنگ کلیه، ناهنجاری های مادرزادی، آسیب ضربه ای و استرس است.

اورولوژیست ها چه کاری انجام می دهند؟

اگر مشکلی در دستگاه ادراری شما رخ دهد ممکن است لازم باشد که به یک دکتر خاص به نام متخصص اورولوژی مراجعه کنید. آن ها متخصصانی هستند که می توانند مشکلاتی از سنگ کلیه گرفته تا سرطان را درمان کنند.

متخصص اورولوژی شما درمورد سیستم ادراری شامل کلیه ها، مثانه، حالب ها (عضلات نازکی که پوست را به مثانه منتقل می کنند) و مجرای ادرار (لوله ای که تخلیه پوست از مثانه شما را انجام می دهد) اطلاعات دارد.

اورولوژی

چرا باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید؟

یک متخصص ارولوژی ممکن است مشکلات مثانه، عفونت های دستگاه ادراری (UTI)، سرطان مثانه و کلیه، انسداد کلیه و سنگ کلیه را درمان کند.

مردان نیز ممکن است آن ها را برای موارد زیر ببینند:

• اختلال نعوظ (ED)
  • غده پروستات بزرگ شده
  • سرطان پروستات
  • سرطان بیضه

زنان نیز ممکن است برای موارد زیر به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنند:

• مشکلی که در نگه داشتن پی پی شما بعد از بارداری وجود دارد.
  • افتادگی اندام لگن (هنگامی که اندامی مانند رحم یا مثانه شروع به ریزش یا فشار به داخل واژن می کند)
  • در صورتی که کودکان دچار مشکل دستگاه ادراری غیرطبیعی مانند شب ادراری در خواب باشند ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارولوژی داشته باشند.

اولین قرار ملاقات شما با متخصص ارولوژی ممکن است تفاوتی با ویزیت با یک پزشک عمومی نداشته باشد. فرم ها را پر کرده و به سوالات مربوط به سابقه سلامتی، علائم فعلی و هر دارویی که می خورید پاسخ خواهید داد.

متخصص اورولوژی یک معاینه فیزیکی انجام می دهد که شامل معاینه دستگاه تناسلی و مقعدی است. آن ها همچنین ممکن است آزمایش خون یا آزمایش تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی برای بررسی دقیق اعضای بدن شما را انجام دهند.

چه درمان هایی می تواند یک متخصص ارولوژی ارائه دهد؟

اورولوژیست ها می توانند داروهایی را تجویز کنند و آنچه را “آموزش رفتار” می نامند ارائه دهند. به عنوان مثال شما می توانید برخی از مشکلات مربوط به نگه داشتن ادرار خود را با انجام تمریناتی که عضلات لگن شما را تقویت می کنند مدیریت کنید.

اورولوژیست ها همچنین می توانند طیف وسیعی از اقدامات را انجام دهند. بعضی از اینها را آن ها در دفتر خود انجام می دهند. سایر موارد جراحی های بزرگی است که در بیمارستان انجام می شود.

چند روش معمول عبارتند از:

• سیستوسکوپی این یک نگاه نزدیک به مثانه و مجرای ادرار با ابزاری خاص مانند تلسکوپ به نام سیستوسکوپ است.
  • ادراروسکوپی شبیه سیستوسکوپی، نگاهی به حالب و کلیه های شما است.
  • نمونه برداری از پروستات. متخصص اورولوژی یک نمونه بافت ریز از پروستات شما را برای آزمایش سرطان در آزمایشگاه برمی دارد.
  • نفرکتومی این جراحی برای برداشتن کلیه برای درمان سرطان است.
  • وازکتومی متخصص اورولوژی لوله های حامل اسپرم را برای جلوگیری از بارداری برش می دهد.

چه زمانی باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید؟

در برخی موارد پزشک منظم شما ممکن است مشکلات خفیف دستگاه ادراری را درمان کند. اما اگر علائم شما شدید است یا از بین نمی رود باید به یک متخصص مراجعه کنید.

برخی از علائم عبارتند از:

• خون در ادرار شما
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • درد هنگام کندن پوست
  • درد در کمر، معده یا کشاله ران (که می تواند به معنای سنگ کلیه باشد)
  • مشکل در نعوظ یا حفظ آن
  • پروستات بزرگشده