اپیدیدیمیت بیضه چیست؟

اپیدیدیمیت بیضه

اپیدیدیمیت بیضه التهاب اپیدیدیم (لوله ای در پشت بیضه که اسپرم را حمل می کند) است. این تورم می تواند باعث درد شدید در بیضه شود. این بیماری در مردان در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اگرچه بیشتر در مردان بین سنین 14 تا 35 سال اتفاق می افتد.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

علت اپیدیدیمیت بیضه چیست؟

بیشتر موارد اپیدیدیمیت ناشی از عفونت است که معمولاً توسط باکتری مایکوپلاسما یا کلامیدیا ایجاد می شود. این عفونت ها اغلب از طریق بیماری های مقاربتی ایجاد می شوند. باکتری E. coli نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود. سایر عفونت ها از جمله ویروس اوریون و به ندرت سل نیز می توانند باعث اپیدیدیمیت شوند.

گاهی اوقات اپیدیدیمیت هنگامی اتفاق می افتد که ادرار به سمت اپیدیدیم به عقب برود. این ممکن است در نتیجه بلند شدن سنگین اتفاق بیفتد. سایر دلایل اپیدیدیمیت بیضه عبارتند از:

• انسداد مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن حمل می کند)
  • غده پروستات بزرگ یا عفونی (غده عضلانی به اندازه گردو که بخشی از مجرای ادرار را احاطه کرده است)
  • استفاده از کاتتر (لوله ای که مثانه را تخلیه می کند)
  • آسیب کشاله ران

علائم اپیدیدیمیت بیضه چیست؟

علائم اپیدیدیمیت شامل موارد زیر است:

• درد در کیسه بیضه و گاهی اوقات به سمت بقیه کشاله ران حرکت می کند
  • تورم و قرمزی در بیضه
  • خون در نطفه
  • تب و لرز
  • درد هنگام ادرار کردن

اپیدیدیمیت بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اپیدیدیمیت پزشک متخصص اورولوژی معاینه فیزیکی انجام می دهد و بیضه بیضه را بررسی می کند تا به دنبال یک ناحیه حساس یا توده باشد. همچنین ممکن است پزشک تجویز ادرار (آزمایش ادرار) را برای جستجوی باکتری در ادرار تجویز کند. در برخی موارد پزشکان برای بررسی کیسه بیضه از آزمایش تصویربرداری به نام سونوگرافی استفاده می کنند.

اپیدیدیمیت بیضه چگونه درمان می شود؟

اپیدیدیمیت ناشی از باکتری ها با آنتی بیوتیک ها اغلب داکسی سایکلین (Oracea® ، Monodox®) ، سیپروفلوکساسین (Cipro®) ، لووفلوکساسین (Levaquin®) یا تری متوپریم-سولفامتوکسازول (Bactrim®) درمان می شود. آنتی بیوتیک ها معمولاً به مدت 1 تا 2 هفته مصرف می شوند.

مردانی که اپیدیدیمیت دارند نیز می توانند علائم خود را با استفاده از موارد زیر تسکین دهند:

• استراحت كردن
  • بالا بردن کیسه بیضه
  • استفاده از کیسه های یخ در منطقه آسیب دیده
  • نوشیدن مایعات
  • مصرف داروهای ضد التهاب برای درد

عوارض اپیدیدیمیت بیضه چیست؟

اگر اپیدیدیمیت درمان نشود ممکن است عوارضی ایجاد شود، از جمله آبسه (کیسه پر از چرک) در کیسه بیضه و پوست کیسه بیضه ممکن است به دلیل تورم و عفونت باز شود.

در موارد نادر اپیدیدیمیت می تواند باعث مشکلات باروری در مردان شود. تشخیص و درمان به موقع می تواند به جلوگیری از این عوارض کمک کند.

آیا می توان از اپیدیدیمیت بیضه پیشگیری کرد؟

می توانید خطر ابتلا به اپیدیدیمیت را با استفاده از موارد زیر کاهش دهید:

• استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی
  • پرهیز از بلند کردن وزنه سنگین یا فعالیت بدنی سنگین
  • به حداقل رساندن دوره های طولانی نشستن

چشم انداز مردانی که به اپیدیدیمیت مبتلا هستند چیست؟

اپیدیدیمیت معمولاً هیچ مشکلی در طولانی مدت ایجاد نمی کند. بیشتر مردانی که تحت این بیماری تحت درمان قرار می گیرند بعد از 3 روز احساس بهتری دارند. اگرچه ممکن است ناراحتی و تورم هفته ها یا حتی ماه ها پس از پایان درمان با آنتی بیوتیک ادامه داشته باشد.

مهم است که کل درمان توصیه شده توسط پزشک را به پایان برسانید. در صورت بازگشت علائم با پزشک خود پیگیری کنید. پیگیری می تواند سایر شرایط از جمله تومور یا سرطان بیضه را رد کند.

چه زمانی باید در مورد اپیدیدیمیت بیضه با پزشک خود تماس بگیرم؟

در صورت بروز علائم اپیدیدیمیت با پزشک خود تماس بگیرید. اگر پزشک شما تأیید کرد که عفونت شما از یک بیماری آمیزشی ناشی می شود حتماً شرکای جنسی اخیر را در جریان بگذارید تا معاینه و درمان شوند.