بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) | علائم و درمان

بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) با افزایش سن مردان یک بیماری شایع است. بزرگ شدن غده پروستات می تواند علائم ناراحتی ادراری مانند انسداد جریان ادرار از مثانه را ایجاد کند و همچنین می تواند باعث مشکلات مثانه، مجاری ادراری یا کلیه شود.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در ایران

علائم بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

شدت علائم در افرادی که بزرگ شدن غده پروستات دارند متفاوت است اما علائم با گذشت زمان به تدریج بدتر می شوند. علائم و نشانه های شایع BPH عبارتند از:

• نیاز مکرر یا فوری به ادرار
  • افزایش دفعات ادرار در شب (شب ادراری)
  • مشکل در شروع ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف یا جریانی که متوقف شده و شروع می شود
  • عدم توانایی تخلیه کامل مثانه
  • عفونت مجاری ادراری
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • خون در ادرار

اندازه پروستات لزوماً شدت علائم شما را تعیین نمی کند. برخی از مردان با فقط بزرگ شدن خوش خیم پروستات می توانند علائم قابل توجهی داشته باشند در حالی که مردان دیگر با پروستات بسیار بزرگ شده فقط علائم ادراری جزئی دارند.

در بعضی از مردان علائم در نهایت تثبیت می شوند و حتی ممکن است با گذشت زمان بهبود پیدا کنند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دچار مشکلات ادراری هستید آن را با پزشک متخصص اورولوژی خود در میان بگذارید. حتی اگر علائم ادراری را آزار دهنده نمی دانید اما مهم است که علل اصلی را شناسایی یا رد کنید. مشکلات ادرار درمان نشده ممکن است منجر به انسداد دستگاه ادراری شود.

اگر قادر به دفع ادرار نیستید سریعاً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلایل ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

غده پروستات در زیر مثانه شما قرار دارد. لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از آلت تناسلی شما منتقل می کند (مجرای ادرار) از مرکز پروستات عبور می کند. وقتی پروستات بزرگ می شود شروع به جلوگیری از جریان ادرار می کند.

رشد پروستات بیشتر مردان در طول زندگی آن ها ادامه پیدا می کند و در بسیاری از مردان این رشد مداوم پروستات را بزرگ می کند تا علائم ادراری ایجاد کند یا جریان ادرار را به طور قابل توجهی مسدود کند.

کاملاً مشخص نیست که چه عواملی باعث بزرگ شدن پروستات می شود. با این حال این ممکن است به دلیل تغییر در تعادل هورمون های جنسی با افزایش سن مردان باشد.

عواملی که باعث بزرگ شدن غده پروستات می شوند عبارتند از:

• سالخوردگی و افزایش سن

بزرگ شدن غده پروستات به ندرت در مردان کمتر از 40 سال علائم و نشانه هایی ایجاد می کند. حدود یک سوم مردان در 60 سالگی علائم متوسط ​​تا شدید را تجربه می کنند و تقریباً نیمی از آن ها در 80 سالگی این علائم را دارند.

• سابقه خانوادگی

داشتن یک خویشاوند خونی مانند پدر یا برادر با مشکلات پروستات به این معنی است که به احتمال زیاد شما نیز با مشکل روبرو خواهید شد.

• دیابت و بیماری های قلبی

مطالعات نشان می دهد که دیابت و همچنین بیماری های قلبی و استفاده از مسدود کننده های بتا ممکن است خطر ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) را افزایش دهد.

• شیوه زندگی

چاقی خطر ابتلا به BPH را افزایش می دهد در حالی که ورزش می تواند خطر شما را کاهش دهد.

عوارض بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

• ناتوانی در دفع ادرار (احتباس ادرار)

برای تخلیه ادرار ممکن است لازم باشد که یک لوله (کاتتر) در مثانه خود قرار دهید. برخی از مردان با بزرگ شدن پروستات برای رفع احتباس ادرار نیاز به جراحی دارند.

• عفونت های دستگاه ادراری (UTI)

عدم توانایی تخلیه کامل مثانه می تواند خطر عفونت در دستگاه ادراری شما را افزایش دهد. اگر عفونت ادراری مرتباً رخ دهد ممکن است برای برداشتن بخشی از پروستات به جراحی نیاز داشته باشید.

• سنگ مثانه

این موارد به طور کلی به دلیل عدم توانایی تخلیه کامل مثانه ایجاد می شود. سنگ مثانه می تواند باعث عفونت ، تحریک مثانه ، خون در ادرار و انسداد جریان ادرار شود.

• آسیب به مثانه

مثانه ای که به طور کامل تخلیه نشده است می تواند به مرور زمان کشیده و ضعیف شود. در نتیجه دیواره عضلانی مثانه دیگر به درستی منقبض نمی شود و تخلیه کامل مثانه شما را دشوار می کند.

• آسیب کلیه

فشار در مثانه در اثر احتباس ادرار می تواند مستقیماً به کلیه ها آسیب برساند و یا اجازه دهد که عفونت های مثانه به کلیه ها برسند.

اکثر مردان بزرگ شده پروستات دچار این عوارض نمی شوند. با این حال احتباس حاد ادراری و آسیب کلیه می تواند تهدیدهای جدی برای سلامتی باشد.