بزرگ کردن ناحیه تناسلی

تورم واژن و بزرگ کردن ناحیه تناسلی ممکن است گاه به گاه اتفاق بیفتد و همیشه جای نگرانی نیست. پریود، بارداری و مقاربت می تواند باعث بزرگ کردن ناحیه تناسلی از جمله لب های واژن (لابیا) شود. گاهی اوقات تورم ممکن است در نتیجه یک بیماری یا اختلال دیگری باشد. در این موارد مهم است که بدانید چه چیزی باعث تورم شده است و چه کاری می تواند برای درمان آن انجام شود. مهمترین دلایل بزرگ کردن ناحیه تناسلی و آنچه می توانید برای تسکین علائم آن انجام دهید.

تحریک از چیزهایی که به طور غیر مستقیم روی واژن تأثیر می گذارند

مواد شیمیایی موجود در محصولات روزمره مانند مواد شوینده لباسشویی می توانند پوست حساس واژن، ولو و لب ها را تحریک کنند. همینطور محصولات معطر و دستمال توالت سخت نیز می تواند باعث آن شود. اگر به محصول جدیدی روی آورده اید یا حساسیت ایجاد کرده اید ممکن است تورم، خارش و سوزش در اطراف واژن خود داشته باشید. راه های جلوگیری استفاده از محصولی را که فکر می کنید روی واژن شما تأثیر می گذارد متوقف کنید. در صورت برطرف شدن تحریک برای جلوگیری از تورم و ناراحتی در آینده باید از محصول خودداری کنید. اما اگر تورم باقی بماند ممکن است لازم باشد با پزشک خود صحبت کنید. آن ها ممکن است کرم را برای کمک به کاهش تورم و سایر علائم تجویز کنند.

تحریک از چیزهایی که مستقیماً روی واژن تأثیر می گذارند

مواردی که مستقیماً در واژن یا اطراف آن استفاده می کنید نیز می توانند باعث تحریک بافت شده و منجر به خارش، تحریک و تورم شوند. این شامل محصولات بهداشتی زنانه مانند:
  • روان کننده ها
  • کاندوم لاتکس
  • کرم ها
  • تامپون
راه های جلوگیری: استفاده از محصولی را که فکر می کنید ممکن است مسئول تحریک باشد متوقف کنید. اگر مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید. اگر تورم پس از قطع استفاده از محصول متوقف شد پس دلیل آن را پیدا کرده اید. اگر تورم باقی مانده یا بدتر شد به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

مقاربت خشن یا سایر ترومای واژن

اگر در هنگام مقاربت جنسی واژن به درستی روغن کاری نشود اصطکاک می تواند باعث ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شود و بعد از آن مشکلاتی ایجاد کند. به همین ترتیب ضربه ناشی از حمله جنسی ممکن است باعث تورم واژن، درد و تحریک شود. راه های جلوگیری: در بیشتر موارد شما به درمان نیاز نخواهید داشت. تا پایان تورم و حساسیت از مسکن بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. مقاربت خشن می تواند پوست داخل واژن را پاره کند پس بنابراین علائم عفونت مانند ترشحات و تب را مراقب باشید.

واژینوز باکتریایی

تعادل دقیق باکتری های خوب برای محافظت از محیط واژن و نگه داشتن زخم ها روی باکتری های بالقوه بد و موجودات دیگر، واژن را سالم نگه می دارد. بعضی اوقات باکتری های بد خیلی سریع رشد می کنند و از باکتری های خوب بیشتر هستند. این می تواند منجر به علائم واژینوز باکتریایی (BV) شود. علاوه بر تورم ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:
  • خارش
  • سوزش
  • بوی بد
راه های جلوگیری: برخی از افراد به درمان BV احتیاج ندارند. تعادل باکتریایی ممکن است به طور طبیعی خود را بازیابد. اگر علائم آزار دهنده باشد این درمان های خانگی ممکن است کمک کنند. اگر بعد از یک هفته هنوز علائمی را تجربه می کنید باید به پزشک خود مراجعه کنید. آن ها ممکن است داروی ضد باکتری تجویز کنند. این داروها ممکن است از طریق دهان مصرف شوند یا ممکن است از ژلی استفاده کنید که به واژن وارد می شود.

عفونت مخمر

یکی دیگر از دلایل بزرگ کردن ناحیه تناسلی عفونت مخمر است. عفونت مخمر زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند گونه قارچی کاندیدا (معمولاً کاندیدا آلبیکانس) بیش از حد معمول در واژن رشد کند. از هر چهار زن سه نفر در طول زندگی خود حداقل یک عفونت مخمر را تجربه می کنند. علاوه بر تورم، عفونت مخمری ممکن است ایجاد کند:
  • درد و ناراحتی
  • سوزش
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • رابطه جنسی ناخوشایند
  • سرخی
  • تخلیه پنیر مانند
راه های جلوگیری عفونت های مخمری را می توان با درمان دارویی ضد قارچ OTC یا نسخه ای درمان کرد. اگر قبلاً به عفونت مخمر مبتلا شده باشید ، ممکن است بتوانید از یک درمان ضد قارچی OTC برای رفع علائم خود استفاده کنید. اما اگر این اولین عفونت مخمری شماست باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از شرایط دیگر به راحتی با عفونت مخمر اشتباه گرفته می شود و اگر آن را به درستی درمان نکنید عفونت واژن می تواند بدتر شود.