بیماری زگیل تناسلی | علائم و نشانه ها

بیماری زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی رشد نرم است که در اندام تناسلی ظاهر می شود و آن ها می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند. زگیل های تناسلی یک عفونت منتقله از راه مقاربتی (STI) ناشی از برخی از سویه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. اینها با سویه های پرخطر که می توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شوند متفاوت است.

زنان و مردان فعال جنسی در معرض عوارض HPV از جمله بیماری زگیل تناسلی هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV همچنین می توانند باعث سرطان دهانه رحم و ولو شوند.

علائم بیماری زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه دهانی ، واژینال و مقعد منتقل می شوند. افراد ممکن است چندین هفته یا چند ماه پس از عفونت دچار زگیل نشوند.

زگیل های تناسلی همیشه برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالای رشد ممکن است شبیه گل کلم باشد و در اثر لمس احساس صاف یا کمی دست انداز داشته باشد. ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

• آلت تناسلی مرد
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • داخل یا اطراف مقعد

برای زنان این زگیل ها ممکن است در مناطق زیر ظاهر شوند:

• داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • روی دهانه رحم
  • زگیل تناسلی همچنین ممکن است در لب ، دهان ، زبان یا گلو شخصی که با دهانی، ویروس HPV تماس جنسی خوراکی داشته است ظاهر شود.

حتی اگر زگیل های تناسلی را مشاهده نکنید باز هم ممکن است علائمی ایجاد کنند مانند:

• ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

در صورت گسترش یا بزرگ شدن زگیل های تناسلی این شرایط می تواند ناخوشایند یا حتی دردناک باشد.

علت ایجاد زگیل های تناسلی چیست؟

بیشتر موارد بیماری زگیل تناسلی توسط HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 سویه HPV وجود دارد که به طور خاص دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد اما فقط تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار قابل انتقال است به همین دلیل است که به عنوان یک STI در نظر گرفته می شود.

در حقیقت HPV به قدری رایج است که منابع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می گویند اکثر افراد فعال جنسی در برخی موارد به آن مبتلا می شوند.

با این حال ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع در بیشتر موارد ویروس خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

زگیل های تناسلی معمولاً ناشی از سویه های HPV است که با سویه های ایجاد کننده زگیل بر روی دست ها یا سایر قسمت های بدن متفاوت است. یک زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی منتقل شود و بالعکس.

عوامل خطرآفرین بیماری زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال زگیل های تناسلی بیشتر در افرادی دیده می شود که:

• زیر 30 سال هستند
  • سیگاری هستند
  • دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند
  • سابقه کودک آزاری داشته باشند
  • فرزندان مادری هستند که هنگام زایمان ویروس داشته است

سایر عوارض احتمالی HPV چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگر HPV نیز ممکن است باعث سرطان ولو شود که ارگان های خارجی دستگاه تناسلی زنان است. آن ها همچنین می توانند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعدی شوند.

چگونه زگیل های تناسلی تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی پزشک در مورد سلامتی و سابقه جنسی شما سوال می کند. این شامل علائمی است که تجربه کرده اید و اینکه آیا بدون کاندوم یا دم دهانی به رابطه جنسی از جمله رابطه دهانی پرداخته اید.

پزشک همچنین معاینه فیزیکی را در هر نواحی که احتمال وجود زگیل در آن وجود دارد انجام می دهد.

فقط مخصوص خانم ها

از آنجا که زگیل می تواند در اعماق بدن زنان ایجاد شود ممکن است لازم باشد پزشک معاینه لگن انجام دهد. آن ها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند که به دیده شدن بیشتر زگیل کمک می کند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز معروف است) را انجام دهد که شامل گرفتن یک سواب از ناحیه برای به دست آوردن سلول ها از دهانه رحم شما است. این سلول ها سپس می توانند از نظر وجود HPV آزمایش شوند.

برای درمان زگیل تناسلی می توانید دکتر جعفری متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.