بیماری های اورولوژیک چیست؟

بیماری های اورولوژیک

اصطلاح بیماری های اورولوژیک طیف گسترده ای از شرایط را توصیف می کند و همه مربوط به فیلتر کردن و حمل ادرار از بدن است. این بیماری ها می توانند مردان، زنان و کودکان در سنین مختلف را تحت تأثیر قرار دهند.

این بیماری ها قسمت های بسیار خاصی از بدن را درگیر می کنند. در زنان آن ها دستگاه ادراری را درگیر می کنند و در مردان دستگاه ادراری یا اندام های تولید مثل را تحت تأثیر قرار می دهند.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

بررسی برخی از شایعترین بیماری های اورولوژیک

بسیاری از اختلالات و بیماری های اورولوژیک وجود دارد. در زیر مجموعه ای از بیماری هایی است که توسط بنیاد انجمن اورولوژی آمریکا (AUAF) به عنوان شایع شناخته شده است.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) بزرگ شدن پروستات است. این افزایش اندازه غده پروستات است. BPH در مردان مسن بسیار شایع است و ارتباط مستقیمی با سرطان پروستات ندارد.

علائم BPH در نتیجه فشاری است که پروستات بزرگتر می تواند به مجرای ادرار وارد کند و مجرای ادرار لوله باریکی است که ادرار را از مثانه و از بدن خارج می کند.

مردان مبتلا به BPH ممکن است تمایل مکرر به دفع ادرار داشته باشند. همچنین ممکن است هنگام رفتن جریان ادرار ضعیف باشد و بعد از ادرار احساس خالی بودن مثانه داشته باشید. پزشک شما ممکن است فقط این وضعیت را کنترل کند یا داروهایی مانند مسدود کننده های آلفا را برای درمان تجویز کند. موارد شدید را می توان با جراحی درمان کرد.

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار از دست دادن کنترل مثانه است. این بیماری منجر به نشت ناخواسته ادرار می شود و این وضعیت می تواند ناخوشایند و شرم آور باشد اما بسیار غیر معمول است.

تعدادی از موارد وجود دارد که می تواند باعث بی اختیاری شود. چند مورد از علل شایع عبارتند از:

• بارداری یا زایمان
  • مثانه بیشفعال
  • پروستات بزرگشده
  • عضلات مثانه ضعیف
  • عضلات اسفنکتر ضعیف (عضلات حمایت کننده مجرای ادرار)
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • بیماری هایی از جمله پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس
  • آسیب به نخاع
  • یبوست شدید

در برخی موارد تغییر سبک زندگی مانند کنترل مصرف مایعات می تواند برای رفع مشکل کافی باشد. اگر این رویکردها بی اثر باشند متخصص اورولوژی ممکن است جراحی را برای اصلاح علت اصلی پیشنهاد کند.

عفونت ادراری (UTI)

یکی دیگر از بیماری های اورولوژیک شایع عفونت ادراری است. عفونت ادراری در نتیجه باکتری ها یا ویروس های بیماری زا است که به دستگاه ادراری حمله می کند و باعث عفونت می شود. این موارد در زنان بسیار بیشتر است اگرچه مردان نیز می توانند به آن ها مبتلا شوند. تقریباً 40 درصد از زنان و 12 درصد از مردان دچار عفونت ادراری می شوند که در برخی از دوره های زندگی علائم قابل توجهی ایجاد می کند. احساس سوزش در هنگام ادرار کردن یکی از علائم عفونت ادراری است. برخی دیگر شامل تکرر ادرار و احساس خالی بودن مثانه پس از ادرار شدن است. آنتی بیوتیک ها معمولاً ظرف پنج تا هفت روز می توانند اکثر موارد UTI را پاک کنند.

سنگ کلیه و مجاری ادراری

هنگامی که بلورهایی در ادرار وجود داشته باشد سنگ ها در کلیه ها ایجاد می شوند و ذرات ریز آن را احاطه کرده و روی این بلورها جمع می کنند. سنگ های مجاری ادراری سنگ هایی هستند که از کلیه به حالب (لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه می رسانند) منتقل می شوند.

این سنگ ها می توانند جریان ادرار را مسدود کرده و درد قابل توجهی ایجاد کنند. سرانجام بسیاری از افراد بدون کمک پزشکی سنگ های کوچک را از بدن خارج می کنند اما سنگ های بزرگتر ممکن است منجر به انسداد شوند که مشکل ساز است.

در برخی موارد برای از بین بردن سنگ های بزرگ ممکن است اقدامات پزشکی یا جراحی لازم باشد. سنگ شکنی موج شوک خارج از بدن (ESWL) یکی از تکنیک های رایج است. این روش شامل استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ ها به قطعات کوچکتر است تا آن ها بتوانند به راحتی از بدن خارج شوند.

برخی دیگر از شرایط معمول اورولوژی عبارتند از:

• سرطان پروستات
  • سرطان مثانه
  • افتادگی مثانه
  • هماتوریا (خون در ادرار)
  • اختلال نعوظ (ED)
  • سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک نیز نامیده می شود)
  • مثانه بیشفعال
  • پروستاتیت (تورم غده پروستات)

نکاتی برای بهبود سلامت کلی اورولوژیک

چندین نکته برای ارتقا سلامت اورولوژیک در بزرگسالان و کودکان وجود دارد از جمله:

• میزان نمک و کافئین مصرفی خود را محدود کنید.
  • در محدوده وزن سالم بمانید.
  • سبک زندگی بدون دود را انتخاب کنید.
  • با تمرینات ورزشی عضلات ناحیه لگن را تقویت کنید.
  • کودکان را تشویق کنید بلافاصله قبل از خواب ادرار کنند.
  • مصرف مایعات را در ساعات شب محدود کنید.