بیماری های کلیوی

بیماری های کلیوی ، نا باروری و پروستات

بیماری های کلیوی

بیماری های کلیه که به آن نارسایی کلیه نیز گفته می شود از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه را توصیف می کند. کلیه های شما مواد زائد و مایعات اضافی خون را فیلتر می کنند و سپس از طریق ادرار دفع می شوند. وقتی بیماری مزمن کلیه به مرحله پیشرفته ای برسد سطح خطرناک مایعات، الکترولیت ها و مواد زائد می تواند در بدن شما جمع شود. در مراحل اولیه بیماری های کلیه ممکن است علائم و نشانه های کمی داشته باشید. بیماری مزمن کلیه ممکن است آشکار نشود تا زمانی که عملکرد کلیه شما به طور قابل توجهی مختل شود. معالجه بیماری های کلیه بر کاهش سرعت پیشرفت کلیه متمرکز است. بیماری های کلیه می تواند تا مرحله نهایی نارسایی کلیه پیشرفت کند که بدون فیلتر مصنوعی (دیالیز) یا پیوند کلیه کشنده است. علائم بیماری های کلیوی

علائم بیماری های کلیوی

اگر آسیب کلیوی به آرامی پیشرفت کند علائم و نشانه های بیماری مزمن کلیه به مرور زمان ایجاد می شود. علائم و نشانه های بیماری کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی و ضعف
  • مشکلات خواب
  • تغییر در میزان ادرار کردن
  • کاهش وضوح ذهنی
  • گرفتگی عضلات و گرفتگی عضله
  • تورم پا و مچ پا
  • خارش مداوم
  • درد قفسه سینه، اگر مایعات در اطراف غشای قلب جمع شود
  • تنگی نفس، اگر مایعات در ریه ها جمع شود
علائم و نشانه های بیماری کلیوی غالباً اختصاصی نیستند به این معنی که می توانند در اثر بیماری های دیگر نیز ایجاد شوند. از آنجا که کلیه های شما بسیار سازگار هستند و توانایی جبران عملکرد از دست رفته را دارند ممکن است علائم و نشانه ها تا زمانی که آسیب جبران ناپذیری رخ ندهد ظاهر نشوند.

ناباروری

ناباروری، ناتوانی فیزیولوژیکی در تأثیرگذاری تولید مثل جنسی در موجود زنده ای است که اعضای آن از نظر جنسی تولید شده اند. ناباروری دلایل گسترده ای دارد. ممکن است مانند قاطر یک ویژگی ارثی باشد یا ممکن است از محیط حاصل شود به عنوان مثال از طریق صدمه جسمی یا بیماری یا در اثر تابش اشعه.

مکانیسم های ناباروری

ناباروری می تواند توسط گونه های مختلفی که از نزدیک با هم تولید می شوند و فرزندان تولید می کنند ایجاد شود. این حیوانات معمولاً به دلیل تعداد مختلف کروموزوم از دو والد عقیم هستند. عدم تعادل منجر به تولید فرزندان قابل دوام می شود اما بارور نیست مانند مورد قاطر. عقیم بودن همچنین می تواند به دلیل پرورش انتخابی ایجاد شود جایی که یک ویژگی منتخب ارتباط تنگاتنگی با ژن های مرتبط با تعیین جنسیت یا باروری دارد. به عنوان مثال بزها برای سنجش (بدون شاخ) پرورش می یابند. این امر منجر به تعداد زیادی از افراد بین جنسی در بین فرزندان می شود که به طور معمول عقیم هستند. عقیم بودن همچنین می تواند ناشی از اختلافات کروموزومی در یک فرد باشد. این افراد تمایل دارند که به عنوان یک موزاییک ژنتیکی شناخته شوند. از دست دادن بخشی از کروموزوم نیز می تواند باعث عقیم شدن به دلیل عدم تقسیم اتصال شود. کروموزم XX مردانه یکی دیگر از دلایل عقیم سازی است که در آن عامل تعیین کننده جنسی در کروموزوم Y (SRY) به دلیل عبور نابرابر از آن به کروموزوم X منتقل می شود. این ژن باعث تکامل بیضه ها می شود و باعث می شود فرد به صورت فنوتیپی مرد اما از نظر ژنوتیپ زن باشد.

بیماری پروستات

غده پروستات عضوی از سیستم تولید مثل مردان است. تقریباً به اندازه یک گردو است و در قاعده مثانه یافت می شود. لوله نازکی که به ادرار و منی اجازه می دهد از آلت تناسلی مرد (مجرای ادرار) خارج شود از غده پروستات عبور می کند. مایعات قلیایی تولید شده توسط غده پروستات به تغذیه اسپرم کمک کرده و مجرای ادرار را به صورت انزال (منی) ترک می کند. پروستات دچار دو جهش اصلی رشد می شود. اولین مورد توسط هورمون های جنسی ساخته شده توسط بیضه ها در دوران بلوغ تأمین می شود. این باعث می شود که پروستات به وزن متوسط 20 گرم برسد. جهش رشد دوم زمانی آغاز می شود که مردان سی ساله هستند.

بیماری پروستات و پیری

حدود 25 درصد از مردان 55 سال به بالا دارای بیماری پروستات هستند. این در سن 70 سالگی به 50 درصد افزایش می یابد. مراحل اولیه بیماری پروستات ممکن است علائمی نداشته باشد. اگر مرد هستید و در دهه های 50 یا 60 هستید با پزشک خود درمورد اینکه آیا نیاز به بررسی غده پروستات دارید یا خیر چند بار با او صحبت کنید. اگر سابقه خانوادگی بیماری پروستات دارید (یا اگر نگرانی خاصی دارید) زودتر با پزشک خود صحبت کنید که چه وقت ممکن است بررسی های پروستات برای شما مناسب باشد.