تبخال ناحیه تناسلی | نشانه ها و علل ایجاد

تبخال ناحیه تناسلی

تبخال ناحیه تناسلی یک عفونت شایع جنسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود و تماس جنسی راه اصلی انتشار ویروس است. بعد از عفونت اولیه ویروس در بدن شما خفته است و می تواند چندین بار در سال دوباره فعال شود.

تبخال ناحیه تناسلی می تواند باعث درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی شما شود. اما ممکن است هیچ علائم و نشانه ای از تبخال دستگاه تناسلی نداشته باشید و در صورت آلودگی حتی اگر هیچ زخم قابل مشاهده ای نداشته باشید می تواند مسری باشد.

هیچ درمانی برای تبخال ناحیه تناسلی وجود ندارد اما داروها می توانند علائم را کاهش دهند و خطر ابتلا به دیگران را کاهش دهند. کاندوم همچنین می تواند به جلوگیری از شیوع عفونت تبخال دستگاه تناسلی کمک کند.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در ایران

علائم و نشانه ها تبخال ناحیه تناسلی

بیشتر افراد آلوده به HSV نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند زیرا هیچ علائم و نشانه ای ندارند یا علائم و نشانه های آن ها بسیار خفیف است.

در صورت وجود علائم ممکن است حدود دو تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آغاز شود. اگر علائم تبخال تناسلی را تجربه می کنید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد یا خارش تا زمانی که عفونت برطرف نشود ممکن است در ناحیه تناسلی خود احساس درد و حساسیت کنید.
  • برجستگی های کوچک قرمز یا تاول های ریز سفید و این موارد ممکن است چند روز تا چند هفته پس از عفونت ظاهر شود.
  • زخم این ها ممکن است در هنگام پارگی و خروج تاول ها و یا خونریزی آن ها ایجاد شوند و زخم ممکن است ادرار را دردناک کند.
  • در طی شیوع اولیه ممکن است علائم و نشانه های آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب داشته باشید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکوک به تبخال دستگاه تناسلی هستید یا هرگونه عفونت منتقله از راه جنسی به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علل ایجاد تبخال ناحیه تناسلی

دو نوع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس می تواند باعث تبخال دستگاه تناسلی شود:

HSV-1 – این نوعی است که معمولاً باعث ایجاد تبخال یا تاول تب در اطراف دهان می شود. HSV-1 اغلب از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود اگرچه می تواند در ناحیه تناسلی شما در حین رابطه دهانی گسترش یابد.

HSV-2 – این نوعی است که به طور معمول باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود. ویروس از طریق تماس جنسی و تماس پوست با پوست گسترش می یابد. HSV-2 بسیار شایع و بسیار مسری است چه شما یک زخم باز داشته باشید یا نداشته باشید.

از آنجا که ویروس در خارج از بدن به سرعت از بین می رود تقریباً غیرممکن است که از طریق تماس با توالت، حوله یا اشیا دیگر که توسط فرد آلوده استفاده می شود عفونت ایجاد شود.

عواملی که باعث تشدید تبخال ناحیه تناسلی می شود

زنان بیشتر از مردان دچار تبخال دستگاه تناسلی می شوند و ویروس از مردان به زنان از طریق جنسی به راحتی منتقل می شود.

چندین شریک جنسی داشته باشید و هر شریک جنسی اضافی خطر ابتلا به ویروس عامل تبخال دستگاه تناسلی را افزایش می دهد.

عوارض مرتبط با تبخال دستگاه تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سایر عفونت های مقاربتی – داشتن زخم های دستگاه تناسلی خطر انتقال یا ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی از جمله ایدز را افزایش می دهد.

عفونت نوزاد – نوزادانی که از مادران آلوده متولد می شوند می توانند در طی فرآیند زایمان در معرض ویروس قرار بگیرند. این ممکن است منجر به آسیب مغزی، نابینایی یا مرگ نوزاد تازه متولد شده شود.

مشکلات مثانه – در برخی موارد زخم های مرتبط با تبخال دستگاه تناسلی می توانند باعث التهاب در اطراف لوله ای شوند که ادرار را از مثانه شما به دنیای خارج (مجرای ادرار) منتقل می کند. تورم می تواند مجرای ادرار را برای چندین روز ببندد و برای تخلیه مثانه نیاز به قرار دادن کاتتر است.

مننژیت در موارد نادر، عفونت HSV منجر به التهاب غشاها و مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع شما می شود.

التهاب رکتوم (پروکتیت) – تبخال دستگاه تناسلی می تواند منجر به التهاب مخاط روده راست شود به ویژه در مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند.