تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی عامل موثر در ایجاد تبخال تناسلی و زگیل تناسلی نوعی ویروس است که در خانواده ویروس های هرپس ویرا قرار دارد. این گروه از ویروس ها می توانند موجب عفونت های مکرر در میزبان خود شوند. هر دو بیماری ممکن است باعث بروز ضایعات پوستی بر روی دستگاه تناسلی شوند. البته مواردی هم دیده شده که با وجود ابتلاء فرد به آنها هیچ گونه علائمی در فرد بروز نکرده است. درست است که ویروس هایی که موجب این بیماری ها می شوند از یک خانواده هستند ولی این دو بیماری یکی نیستند و تفاوت هایی با هم دارند.

علائم تبخال تناسلی

تبحال تناسلی در ظاهر مانند تاول های کوچکی هستند که در صورت ترکیدن می تواند زخم های دردناکی را ایجاد نماید. تبخال تناسلی غالبا در مقعد، اطراف دهان و بینی، دستگاه تناسلی، باسن و ران ایجاد می شوند. ناحیه تناسلی زنان بیشتر مستعد این بیماری است زیرا در زنان ترشحات و رطوبت این ناحیه بسیار زیاد است و بستر مناسبی را برای رشد این ویروس ها فراهم می نماید.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از بیماری های عفونتی بر روی پوست ناحیه تناسلی و گاها در اطراف لب است. ویروس PHV عامل اصلی بروز این بیماری است. از نظر ظاهری زگیل تناسلی به صورت زخم هایی برجسته و یا مسطح هستند که می توانند موجب سوزش شدیدی در محل زخم شوند.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

درست است که این دو بیماری منشا تقریبا یکسانی دارند ولی علائم متفاوتی بروز می دهند که می تواند تشخیص آنها را ممکن نماید. در بیماری تبخال تناسلی با ورود ویروس به بدن بلافاصله شاهد تاول هایی در ناحیه تناسلی و یا دهان هستیم که تعدادشان هم کم نخواهد بود. علاوه بر تاول بروز تب در این بیماری هم شایع است. بهبودی تاول های ایجاد شده 14 تا 15 روز ممکن است زمان ببرد و در این میان احتمال عود را نیز نباید فراموش نمود.

این بیماری ها در روند درمان هم تفاوت هایی با هم دارند زیرا در درمان زگیل تناسلی نمی توان روش و یا شیوه خاصی را پیشنهاد نمود ولی تبخال تناسلی قابل درمان با دارو است. البته توجه نمایید که در تبخال تناسلی هم امکان دارد که فرد مبتلا، بدون علائم باشد و ویروس را به شریک جنسی خود منتقل نماید.

زگیل تناسلی با تبخال تناسلی چه شباهت هایی دارد؟

غیر قابل تحمل بودن بیماری یکی از شباهت های این دو بیماری است. در صورتی که به ویروس هر کدام از این بیماری ها مبتلا شوید، عفونت آن هرگز به صورت کامل از بین نخواهد رفت. این عفونت تا آخر عمرتان با شما خواهد بود و بایستی مراقب عود بیماری باشید. علاوه بر این موارد، زگیل تناسلی و تبخال تناسلی از نظر میزان سرایت و عود های مکرر هم شبیه به هم هستند. قدرت سرایت بیماری در هر دو بسیار بالا است و امکان عود آن هم همواره وجود دارد.

آیا روش درمان زگیل تناسلی و تبخال متفاوت است؟

درست است که هنوز درمان صد در صدی برای هیچ کدام از این بیماری ها وجود ندارد ولی می توان با کمک برخی از روش های درمانی، علائم آزاردهنده بیماری را کاهش داد. روش های درمانی برای درمان زگیل و تبخال تناسلی متفاوت است. برای درمان زگیل تناسلی بسته به نظر پزشک معالج می توان به یکی از روش های زیر اقدام نمود:

1. درمان با کرایوتراپی یا همان انجماد زگیل ها
  2. درمان با استفاده از داروهای طبیعی و گیاهی
  3. درمان با استفاده از لیزر و سوزاندن زگیل

در درمان تبخال تناسلی هم با در نظر گرفتن محل درگیر و موارد دیگر می توان به یکی از روش های زیر اقدام به درمان آن نمود:

1. با استفاده از مصرف داروهای ضد ویروسی متعددی که وجود دارد.
  2. استفاده از داروهای ضد درد برای کاهش درد
  3. استفاده از کرم های بی حسی بر روی موضع موردنظر

سخن آخر

اگر احتمال می دهید به یکی از بیماری های زگیل تناسلی و یا تبخال تناسلی مبتلا شده اید، لازم است برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی در این زمینه بپرهیزید. این بیماری ها بسیار مسری هستند و می توانند در اولین رابطه با شریک جنسی انتقال یابند. به همین دلیل لازم است از سلامت شریک جنسی خود اطمینان یابید.