تنگی مجرای ادرار | نشانه ها و روش های درمان

تنگی مجرای ادرار
مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه حمل و از بدن دفع می کند. معمولاً مجرای ادرار به اندازه کافی گسترده است که ادرار می تواند آزادانه از آن عبور کند. وقتی مجرای ادرار باریک می شود می تواند جریان ادرار را محدود کند و این به عنوان تنگی مجرای ادرار شناخته می شود. بهترین روش های درمان زگیل تناسلی تهران ارولوژی

دلایل تنگی مجرای ادرار چیست؟

تنگی مجرای ادرار شامل انقباض مجرای ادرار است و معمولاً به دلیل التهاب بافت یا وجود بافت اسکار است. بافت اسکار می تواند نتیجه بسیاری از عوامل باشد. پسران جوانی که تحت عمل جراحی هایپوسپادیاس قرار گرفته اند (روشی برای اصلاح مجرای خروجی پیشرفته مجرای ادرار) و آقایانی که ایمپلنت آلت تناسلی دارند شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. آسیب straddle نوعی ضربه متداول است که می تواند منجر به تنگی مجرای ادرار شود. از جمله مصدومیت های گهواره ای می توان به افتادن روی میله دوچرخه یا برخورد در ناحیه نزدیک به کیسه بیضه اشاره کرد. سایر علل احتمالی تنگی مجرای ادرار عبارتند از:
  • شکستگی لگن
  • درج کاتتر
  • تابش و تشعشع
  • جراحی انجام شده بر روی پروستات
  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات

عوامل ایجاد تنگی مجرای ادرار چیست؟

برخی از مردان در معرض خطر افزایش تنگی مجرای ادرار قرار دارند به ویژه کسانی که:
  • یک یا چند بیماری مقاربتی داشته است
  • اورتریت (تورم و تحریک در مجرای ادرار) داشته است
  • دارای مشکل بزرگ شدن پروستات هستند

علائم تنگی مجرای ادرار چیست؟

این بیماری می تواند علائم متعددی ایجاد کند از خفیف تا شدید. برخی از نشانه های تنگی مجرای ادرار عبارتند از:
  • جریان ضعیف ادرار یا کاهش حجم ادرار
  • اصرارهای ناگهانی و مکرر برای دفع ادرار
  • احساس تخلیه مثانه ناقص پس از ادرار کردن
  • شروع مكرر و قطع جریان ادرار
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن
  • ناتوانی در کنترل ادرار (بی اختیاری)
  • درد در ناحیه لگن یا پایین شکم
  • ترشحات مجرای ادرار
  • تورم و درد آلت تناسلی مرد
  • وجود خون در منی یا ادرار
  • تیرگی ادرار
  • ناتوانی در ادرار کردن

چگونه تنگی مجرای ادرار تشخیص داده می شود؟

پزشکان ممکن است از چندین روش برای تشخیص این بیماری استفاده کنند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

علائم و سابقه پزشکی خود را مرور کنید

می توانید علائم ذکر شده در بالا را خود گزارش دهید. همچنین ممکن است پزشک متخصص اورولوژی در مورد بیماری های گذشته و اقدامات پزشکی سوال کند تا مشخص شود که یک یا چند عامل خطر وجود دارد.

انجام معاینه بدنی

یک معاینه فیزیکی ساده از ناحیه آلت تناسلی مرد می تواند به پزشک کمک کند تا وجود تنگی ادرار را تشخیص دهد. به عنوان مثال پزشک قادر خواهد بود به راحتی قرمزی (یا ترشحات مجرای ادرار) را مشاهده کرده و بفهمد که یک یا چند ناحیه سخت یا متورم است.

انجام آزمایشات

برای تشخیص قطعی تنگی مجرای ادرار پزشک همچنین ممکن است تصمیم بگیرد که یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهد:
  • اندازه گیری میزان جریان در هنگام ادرار کردن
  • تجزیه و تحلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ادرار برای تعیین وجود باکتری (یا خون)
  • سیستوسکوپی – قرار دادن یک لوله کوچک با دوربین در بدن برای مشاهده داخل مثانه و مجرای ادرار (مستقیم ترین روش برای بررسی تنگی)
  • اندازه گیری اندازه دهانه مجرای ادرار
  • آزمایشات کلامیدیا و سوزاک

روش های درمان تنگی مجرای ادرار چیست؟

غیر جراحی روش اصلی درمان این است که مجرای ادرار با استفاده از یک ابزار پزشکی به نام گشاد کننده وسیع تر باشد. این یک روش سرپایی است بدین معنی که مجبور نیستید شب را در بیمارستان بگذرانید. پزشک با عبور یک سیم کوچک از مجرای ادرار و داخل مثانه شروع به گشاد شدن آن می کند. با گذشت زمان گشادکننده های بزرگتر به تدریج عرض مجرای ادرار را افزایش می دهند. یکی دیگر از گزینه های غیر جراحی قرار دادن دائمی کاتتر ادراری است. این روش معمولاً در موارد شدید انجام می شود و خطراتی مانند تحریک مثانه و عفونت ادراری دارد. عمل جراحی مجرای اورتروپلاستی باز گزینه ای برای سخت گیری های شدیدتر و طولانی تر است. این روش شامل برداشتن بافت آسیب دیده و بازسازی مجرای ادرار است و  نتایج براساس اندازه تنگناها متفاوت است. انحراف جریان ادرار در موارد شدید ممکن است یک روش انحراف کامل ادرار لازم باشد. این جراحی جریان ادرار به صورت شکاف را به طور دائمی تغییر می دهد. این شامل استفاده از بخشی از روده برای کمک به اتصال حالب به دهانه است و انحراف ادرار معمولاً فقط در صورت آسیب شدید مثانه یا نیاز به برداشتن آن انجام می شود.