حالب دوگانه علل و درمان آن

حالب دوگانه علل و درمان آن کلیه ها از طریق حالب به مثانه متصل می شوند که در مواقعی امکان دارد این اتصال انجام نگرفته و ادرار در محلی به جز مثانه تخلیه گردد که به این عارضه حالب دوگانه اطلاق می شود. این تخلیه می تواند در محل های متفاوتی انجام بگیرد به عنوان مثال غالبا در دختران ممکن است حالب به مجرای پیشاب و یا حتی واژن تخلیه گردد و در پسران اغلب اوقات حالب دوگانه به داخل مجرای پیشاب که در نزدیکی پروستات است و یا در داخل مجاری تناسلی تخلیه گردد.

جدید ترین روش های درمان زگیل تناسلی در تهران

کلیه دوبلکس

حالب دوگانه در بیشتر اوقات به همراه کلیه دوبلکس دیده می شود. به عبارتی در این حالت کلیه مجزا وجود ندارد و یکی از کلیه ها دارای دو حالب است. در این حالت یکی از حالب ها به کلیه و دیگری به بخش دیگری وصل می شود.

روش درمان حالب دوگانه

در بیشتر مواقع حالب دوگانه نمی تواند برای شخص مشکلی ایجاد نماید. اما در حالت کلی بهترین روش درمانی جراحی است. برای رفع این مشکل سه روش جراحی وجود دارد که به صلاحدید پزشک انجام می گیرد:

• یورتروپیلوستومی
  • نفرکتومی
  • جایگذاری مجدد مجرای پیشاب

علل بروز بیماری حالب دوگانه

حالب دوگانه از بیماری های دستگاه تناسلی است که اختلال در رشد و همچنین اختلال در تکامل رابط بین حالب و مثانه می تواند موجب بروز آن گردد. تاکنون هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهنده تاثیر موردی در مادر شود که باعث این بیماری گردد. به همین دلیل علت اصلی حالب دوگانه هنوز شناخته شده نیست.

علائم بیماری حالب دوبلکس

1. هیدرونفروز

ممکن است اتصال اورتروسل به مثانه از طریق بخش خارجی انجام بگیرد که در این صورت محل اتصال تنگ خواهد بود و مجرا مسدود خواهد شد. در این حالت ادرار خارج شده از کلیه ها تخلیه شده و کلیه ها و مثانه گشادتر می شوند که هیدرونفروز ایجاد می گردد.

1. عفونت در مجاری ادراری

در صورتی که تخلیه ادرار به درستی انجام نگیرد می تواند موجب ایجاد عفونت ادرار گردد. در حالب دوگانه نیز به دلیل مسدود شدن مجرا این احتمال وجود دارد. علاوه بر این کودکانی که حالب دوگانه دارند بر اثر حالت نامتعارف حالب دوبلکس، دچار بازگشت ادرار می گردند که خود این موضوع احتمال بروز عفونت در مجاری ادرار را افزایش می دهد.

1. بروز بی اختیاری ادرار

معمولا در صورتی که دختری مبتلا به حالب دوبلکس باشد، بی اختیاری ادرار در وی دیده می شود. این مورد را زمانی می توان تشخیص داد که والدین سعی به یادگیری تخلیه ادرار به کودک را داشته باشند. در این حالت لباس های کودک همیشه خیس خواهد بود زیرا به علت بی اختیاری همیشه دچار چکیدن ادرار خواهد بود.

تشخیص بیماری

برای تشخیص نهایی، پزشک از روش های مختلفی استفاده می کند که به آنها اشاره می کنیم:

• استفاده از سونوگرافی مثانه و کلیه

برای مشاهده مثانه و کلیه در این روش از امواج استفاده می شود. با استفاده از سونوگرافی پزشک می تواند میزان گشادی اورتروسل را تشخیص دهد.

• سیتوگرافی با ماده ایزوتوپ

در این روش لوله ای را از راه مجرای پیشاب به مثانه بیمار وارد می کنند. با استفاده از این لوله می توان مثانه را از ماده مخصوصی پر نمود. در حین پر شدن مثانه با استفاده از فلوئوروسکوپ از آن عکسبرداری می شود. در این روش می توان برگشت این ماده مخصوص به سمت کلیه ها را هم بررسی نمود.

• اسکن از کلیه

به منظور بررسی چگونگی کارکرد کلیه ها و اینکه انسداد ایجاد شده در چه اندازه ای است از اسکن کلیه ها استفاده می گردد. در این روش با استفاده از یک آنژیوکت ماده مخصوصی با نام ایزوتوپ را به داخل رگ ها تزریق می نمایند. با استفاده از این ماده مخصوص می توان کلیه ها را مشاهده نمود.

• ام آر آی و یا آم آر یو

در آم آر آی از پرتو استفاده نمی گردد بلکه با استفاده از ترکیب فرکانس های مغناطیسی و رادیویی و به وسیله یک رایانه، سعی در تهیه تصاویری از بدن می کنند. این روش تشخیصی می تواند محل دقیق وصل شدن حالب را نشان دهد.

کلام آخر

غالبا حالب دوگانه تنها بخش بالایی از یک کلیه را درگیر می کند که می تواند به اندازه یک سوم از کارایی کلیه را مختل نماید. مشکل اصلی این است که کلیه اضافی وجود ندارد و در صورت بروز مشکل و نارسایی، صدمات جبران ناپذیری می تواند به کلیه ها وارد شود.