خون در ادرار (هماچوری) | علائم و درمان

خون در ادرار

وجود خون در ادرار می تواند نشانه آن باشد که مشکلی در کلیه ها یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری شما وجود ندارد. همچنین به این بیماری هماچوری نیز می گویند. هماچوری دو نوع دارد:

• اگر بتوانید خون را در ادرار خود مشاهده کنید به آن هماتوریای ناخالص می گویند.
  • اگر نتوانید خون را در ادرار بدون مشاهده زیر میکروسکوپ مشاهده کنید به آن هماچوری میکروسکوپی می گویند.

هر کسی می تواند به بیماری خون در ادرار یا هماچوری مبتلا شود اما در صورت وجود موارد زیر احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است:

1. سابقه خانوادگی بیماری کلیه داشته باشید
  2. بزرگ شدن پروستات (در مردان)
  3. سابقه ابتلا به سنگ کلیه داشته باشید
  4. داروهای خاصی مانند مسکن ها، رقیق کننده های خون و آنتی بیوتیک مصرف می کنید
  5. در یک تمرین سنگین (دشوار) شرکت کنید

دلایل خون در ادرار یا هماچوری چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در ادرار شما خون وجود داشته باشد. داشتن این مشکل لزوماً به معنای ابتلا به بیماری کلیه نیست. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

• قاعدگی زنان
  • ورزش شدید (سخت)
  • فعالیت جنسی
  • ویروس داشتن
  • جراحت
  • داشتن عفونت مانند عفونت ادراری (UTI)

مشکلات جدی تر دیگر نیز می تواند باعث ادرار شدن خون در شما شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

• سرطان کلیه یا مثانه
  • تحریک یا تورم در کلیه ها، پروستات (در آقایان) یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری شما
  • بیماری کلیه پلیکیستیک
  • لخته شدن خون یا بیماری هایی که باعث ایجاد مشکل در لخته شدن خون می شوند
  • بیماری سلول داسیشکل

علائم خون در ادرار چیست؟

در صورت داشتن هماچوری میکروسکوپی ممکن است هیچ علائمی مشاهده نکنید. اگر به هماچوری ناخوشایند مبتلا هستید می توانید ادرار خود را صورتی، قرمز یا قهوه ای مشاهده کنید. این اتفاق می افتد زیرا خون موجود در ادرار باعث می شود رنگ آن متفاوت باشد. اگر به هماچوری ناخالص مبتلا هستید ممکن است در ادرار خود لخته خون نیز مشاهده کنید که می تواند دردناک باشد.

اگر متوجه شدید که رنگ ادرار شما متفاوت از حالت طبیعی است یا اگر هنگام ادرار درد دارید به پزشک خود اطلاع دهید. او می تواند آزمایشاتی انجام دهد تا بفهمد چرا در ادرار خون دارید یا چه چیزی باعث درد می شود و چه درمانی برای شما بهتر است.

جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی در تهران اورولوژی

درمان هماچوری چگونه است؟

درمان وجود خون در ادرار به علت ایجاد مشکل بستگی دارد. به عنوان مثال اگر به دلیل عفونت در ادرار خون دارید ممکن است پزشک به شما بگوید که از داروی آنتی بیوتیک استفاده کنید. اگر به دلیل دیگری خون در ادرار خود دارید ممکن است به نوع دیگری از درمان نیاز داشته باشید.

برای فهمیدن دلیل هماچوری پزشک ممکن است از شما نمونه ادرار بخواهد. از نمونه ادرار می توان برای آزمایش علائم عفونت ، بیماری کلیوی یا سایر مشکلات استفاده کرد. پزشک شما با استفاده از نتایج آزمایش ادرار تصمیم می گیرد که آیا به آزمایشات بیشتری نیاز دارید یا می توانید یک درمان را شروع کنید.

هماچوری فقط یک علامت است بنابراین درمان بر روی شرایط ایجاد کننده تمرکز خواهد کرد.

از کجا ممکن است خون در ادرار ایجاد شود؟

خون در ادرار می تواند از کلیه های شما که ادرار ایجاد می کند خارج شود. همچنین می تواند از قسمت های دیگر دستگاه ادراری شما مانند موارد زیر باشد:

• مجاری ادرار (لوله ها از کلیه ها به مثانه)
  • مثانه (که ادرار را ذخیره می کند)
  • مجرای ادرار (لوله از مثانه به سمت خارج بدن)

علائم مرتبط با هماچوری

به جای رنگ زرد کمرنگ معمول آن، ادرار شما ممکن است صورتی، قرمز، قرمز قهوه ای باشد. این همان چیزی است که پزشکان هماچوری ناخالص می نامند.

گاهی اوقات شما نمی توانید خون را در ادرار خود ببینید. فقط یک آزمایش آزمایشگاهی می تواند گلبول های قرمز خون را پیدا کند و پزشکان این را هماچوری میکروسکوپی می نامند.

ممکن است علائم دیگری نداشته باشید. اما برخی از دلایل احتمالی می توانند علائم دیگری داشته باشند و این شامل موارد زیر است:

• عفونت مثانه (سیستیت حاد)

در بزرگسالان عفونت مثانه معمولاً باعث سوزش یا درد هنگام کندن پوست می شود. نوزادان مبتلا به عفونت مثانه ممکن است تب داشته باشند بدخلق باشند و تغذیه نامناسب داشته باشند. کودکان بزرگتر ممکن است در هنگام دفع ادرار تب، درد و سوزش داشته باشند تمایل شدید به کندن پوست و درد شکم پایین داشته باشند.

• عفونت کلیه (پیلونفریت)

علائم ممکن است شامل تب، لرز و درد در ناحیه کمر (پهلو) شما باشد.

• سنگ کلیه

اینها باعث درد شدید شکم یا لگن می شوند.

• سرطان کلیه

ممکن است دچار کاهش وزن، کاهش اشتها، خستگی یا درد در پهلو شوید

• بیماری های کلیه

علائم شامل ضعف، فشار خون بالا و تورم بدن از جمله پف دور چشم شما است.

برای درمان این بیماری باید سریعا به یک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.