ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV)

زگیل تناسلی در آقایان

ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV) ویروس های کوچکی از DNA هستند که به بافت اپیتلیال آلوده می شوند و همچنین باعث زگیل تناسلی در آقایان و بانوان می شوند. حدود 100 نوع وجود دارد و مشخص شده است که تقریباً 40 نوع ناحیه آنوژنیت را آلوده می کنند. این ویروس ها در دهان، حنجره، مری و نوک سینه ها و زیر ناخن ها نیز وجود دارند.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

علل زگیل تناسلی در آقایان

HPV از طریق تماس جنسی منتشر می شود. این بیماری شایع ترین بیماری مقاربتی است و تقریباً 75 تا 80 درصد از مردم را آلوده خواهد کرد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عوامل خطر خاصی برای ابتلا به HPV وجود دارد. افراد در پنج سال اول پس از فعال شدن جنسی در معرض بالاترین خطر ابتلا به HPV قرار دارند. تعداد زیادی از شرکای جنسی مادام العمر و همچنین تعداد بیشتری شریک زندگی در سال های گذشته عواملی هستند که ممکن است افراد را مستعد ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی در آقایان کند.

به نظر می رسد ختنه میزان عفونت HPV را کاهش می دهد. ختنه همچنین ممکن است از عود در مردانی که قبلاً آلوده شده اند جلوگیری کند. فرض شده است که کاندوم ها می توانند از انتقال HPV جلوگیری کنند. با این حال استفاده از کاندوم به طور کامل از عفونت HPV جلوگیری نمی کند و از آنجا که HPV در مردان ممکن است در مناطقی که تحت پوشش کاندوم نیستند دیده شود هنوز خطر گسترش ویروس وجود دارد. وقتی کاندوم به طور مداوم استفاده می شود خطر ابتلا به انواع انکوژنیک و غیرکنوژنیک کاهش می یابد. همچنین نشان داده شده است که استفاده از کاندوم باعث عقب ماندگی بیماری HPV گردنی و ضایعات صاف آلت تناسلی می شود و پاکسازی عفونت های HPV را نیز افزایش می دهد. به ویژه کسانی که HIV مثبت هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HPV هستند.

سه نوع عفونت HPV وجود دارد: عفونت نهفته ، تحت بالینی و بالینی قابل مشاهده که شامل کارسینوم است. بیشتر عفونت ها بدون علامت یا تحت بالینی هستند و ممکن است در عرض دو سال خود به خود پاک شوند.

درمان زگیل تناسلی در آقایان

هدف اصلی درمان زگیل تناسلی در آقایان برداشتن دائمی زگیل است. درمان ممکن است منجر به دوره های بدون زگیل شود اما عود آن معمول است.

بسیاری از گزینه های درمانی وجود دارد اما تعداد کمی از آن ها موثر هستند. در سه ماه اول پس از درمان بسیاری از بیماران عود می کنند و نیاز به درمان اضافی دارند. درمان ضایعات کوچکتر آسان تر است و انتخاب روش درمان باید بر اساس باشد در مورد اولویت بیمار، تجربه ارائه دهنده خدمات بهداشتی و منابع موجود. بیماری کاندیلوماتا ممکن است توسط ارائه دهندگان مطب یا روش های درمانی توسط بیمار درمان شود.

روش هایی که ممکن است توسط پزشک انجام شود شامل سرما درمانی با نیتروژن مایع ، 10٪ تا 25٪ رزین پودوفیلین در تنتور بنزوئین ، 80٪ تا 90٪ تری کلرواستیک یا اسید بیکلرواستیک ، فلوروراسیل یا جراحی است.

اگر بیماران بتوانند ضایعه را ببینند و به آن برسند ممکن است با استفاده از داروهای تجویز شده زگیل های دستگاه تناسلی خود را درمان کنند. هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند موثر بودن یک نوع درمان را نسبت به روش دیگر اثبات کند. پودوفیلوکس (کاندیلوکس) و ایمیکویمود (آلدارا) داروهای موضعی تأیید شده برای درمان زگیل های دستگاه تناسلی خارجی هستند.

Imiquimod باید سه بار در هفته تا زمان برطرف شدن ضایعات یا حداکثر 16 هفته استفاده شود. این دارو باید هنگام خواب استفاده شود و سپس شش تا 10 ساعت بعد شسته شود. پودوفیلوکس باید دو بار در روز به مدت سه روز متوالی استفاده شود سپس چهار روز قطع شود. این چرخه هفتگی ممکن است تا زمان از بین رفتن ضایعات یا حداکثر برای چهار چرخه تکرار شود.

واکنش های جانبی که ممکن است با هر دو دارو اتفاق بیفتد شامل درد، التهاب، سوزش (تاول یا زخم)، خارش، لایه برداری از پوست و خونریزی است. گاهی اوقات این عوارض جانبی به حدی شدید هستند که حکم قطع درمان را دارند. اگر با یک روش درمانی شرایط بهبود نیابد باید از روش درمانی دیگری استفاده شود.

برای راهنمایی بیشتر و بررسی دقیق تر این موارد می توانید به یک پزشک متخصص اورلوژی مراجعه نمایید.