درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه با توجه به نوع سنگ متفاوت است. متخصصان مراقبت های بهداشتی معمولاً سنگ کلیه را بر اساس اندازه ، محل و نوع آن معالجه می کنند. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز باعث افزایش جریان ادرار می شود و افرادی که کمبود آب بدن دارند یا حالت تهوع و استفراغ شدید دارند ممکن است به مایعات درون وریدی نیاز داشته باشند. سنگ های کوچک کلیه ممکن است بدون درمان از دستگاه ادراری شما عبور کنند. سنگ کلیه بزرگتر یا سنگ کلیه که مجاری ادراری شما را مسدود می کند یا درد بسیاری ایجاد می کند ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد. در صورت استفراغ و کمبود آب بدن ممکن است لازم باشد به بیمارستان بروید و از طریق IV مایعات دریافت کنید.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

انواع روش های درمان سنگ کلیه

دارو

تسکین درد ممکن است به داروهای مخدر نیاز داشته باشد. وجود عفونت نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد. سایر داروها عبارتند از:

• آلوپورینول (Zyloprim) برای سنگهای اسید اوریک
  • دیورتیک های تیازید برای جلوگیری از تشکیل سنگ های کلسیم
  • سدیم بیکربنات یا سدیم سیترات برای اسیدی شدن ادرار کمتر است
  • محلولهای فسفر برای جلوگیری از تشکیل سنگهای کلسیم
  • ایبوپروفن (Advil) برای درد
  • استامینوفن (تیلنول) برای درد
  • ناپروکسن سدیم (Aleve) برای درد

سنگ شکنی

در روش سنگ شکنی، موج شوک خارج از بدن با استفاده از امواج صوتی سنگ های بزرگ را می شکند تا بتوانند حالب را به راحتی به مثانه شما منتقل کنند. این روش ممکن است ناخوشایند باشد و ممکن است به بیهوشی سبک نیاز داشته باشد. می تواند باعث کبودی در شکم و کمر و خونریزی در اطراف کلیه و اندام های اطراف شود.

پزشک می تواند از لینک خارجی لیتوتریپسی موج ضربه NIH برای انفجار سنگ کلیه در قطعات کوچک استفاده کند. سپس تکه های کوچکتر سنگ کلیه از دستگاه ادراری شما عبور می کنند. در این روش سرپایی پزشک می تواند به شما پیوند خارجی NIH بیهوشی را بدهد.

جراحی تونل (نفرولیتوتومی از راه پوست)

یک جراح سنگ ها را از طریق یک برش کوچک در پشت شما برمی دارد. ممکن است شخصی به این روش نیاز داشته باشد:

• سنگ باعث انسداد و عفونت می شود یا به کلیه ها آسیب می رساند
  • سنگ خیلی بزرگ شده است تا بتواند عبور کند
  • درد قابل کنترل نیست

سیستوسکوپی

در طی سیستوسکوپی پزشک با استفاده از سیستوسکوپ به داخل مجرای ادرار و مثانه نگاه می کند تا سنگی در مجرای ادرار یا مثانه شما پیدا کند. در حین مجرای ادرارسکوپی پزشک از ureteroscope استفاده می کند که بلندتر و نازک تر از سیستوسکوپ است تا تصاویر مفصلی از پوشش حالب و کلیه ها را ببیند. پزشک سیستوسکوپ یا حالب را از طریق مجرای ادرار وارد می کند تا بقیه دستگاه ادراری را ببیند. پس از یافتن سنگ پزشک می تواند آن را برداشته یا به قطعات کوچکتر تقسیم کند. پزشک این روش ها را در بیمارستان با بیهوشی انجام می دهد.

هنگامی که سنگ در حالب یا مثانه گیر می کند ممکن است پزشک شما از ابزاری به نام ureteroscope برای برداشتن آن استفاده کند. یک سیم کوچک با یک دوربین متصل به مجرای ادرار وارد می شود و به مثانه منتقل می شود. سپس پزشک متخصص اورولوژی از یک قفس کوچک برای سنگ انداختن سنگ و برداشتن آن استفاده می کند. سپس سنگ برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود.

روش های پیشگیری از سنگ کلیه

آبرسانی مناسب یک اقدام پیشگیرانه کلیدی است. کلینیک مایو نوشیدن آب کافی برای دفع حدود 2.6 چهارم ادرار در روز را توصیه می کند. افزایش میزان ادرار دفع شده شما به دفع کلیه ها کمک می کند.

می توانید آب زنجبیل ، نوشابه لیمو ، آهک و آب میوه را جایگزین آب کنید تا به شما در افزایش مایعات کمک کند. اگر سنگ ها به میزان کم سیترات مربوط باشند آب های سیترات می توانند به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کنند.

خوردن غذاهای غنی از اگزالات به میزان متوسط ​​و کاهش مصرف نمک و پروتئین های حیوانی نیز می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

پزشک شما ممکن است داروهایی برای جلوگیری از تشکیل سنگ های کلسیم و اسید اوریک تجویز کند. اگر سنگ کلیه داشته اید یا در معرض خطر سنگ کلیه هستید با پزشک متخصص در این مورد و در مورد بهترین روش های پیشگیری صحبت کنید.