درمان ناباروری با هیستروسکوپی

درمان ناباروری با هیستروسکوپی امروزه با روش های نوین بارداری دیگر ناباروری مانند قبل کابوس نیست. امروزه روش های نتیجه بخش بسیاری وجود دارد که می تواند امید به بارداری را افزایش دهد. تولد هر نوزاد می تواند خانواده ای را از متلاشی شدن برهاند. یکی از این روش های درمانی ناباروری هیستروسکوپی است که در درمان ناباروری موثر است. این روش دارای دو روش درمانی و تشخیصی می باشد که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

جدید ترین روش های درمان زگیل تناسلی در تهران

بیماری های رحم و ناباروری

از مهمترین مشکلاتی که در زنان موجب ناباروری می گردد مشکلات ایجاد شده در رحم می باشد. تخمک بارور شده بر اثر عواملی از قبیل آندومترویوز، چسبندگی، پولیپ رحم، فیبروم ها و … نمی تواند لانه گزینی نماید و یا اصلا تخمک گذاری نمی تواند انجام بگیرد. در صورتی که مشکل باروری در خانمی به موارد ذکر شده محدود شود، می تواند امیدوار باشد که با انجام هیستروسکوپی میزان باروری را افزایش دهد.

هیستروسکوپی چیست؟

در این روش هیستروسکوپ که نوعی ابزار پزشکی تلسکوپ مانند است، وارد رحم بیمار می گردد و با استفاده از دوربینی که در قسمت انتهایی آن تعبیه شده است، این دوربین برای نمایش شرایط داخلی رحم به پزشک می تواند کمک بسیار مهمی باشد. مشکلات غیرطبیعی بیمار به وسیله این روش قابل شناسایی و تشخیص خواهد بود که در انتخاب روش درمانی می تواند بسیار موثر باشد.

چه مواردی را می توان با استفاده از هیستروسکوپی تشخیص داد؟

هیستروسکوپی می تواند به پزشک در درمان مشکلات زیر کمک نماید:

1. چسبندگی دیواره های رحم
  2. میوم هایی که در درون رحم وجود دارند.
  3. مشکلات ژنتیکی و ارثی موجود در رحم که می تواند از بارداری ممانعت نماید.
  4. پولیپ های رحمی

آیا استفاده از هیستروسکوپی عوارضی هم دارد؟

بله این روش هم همانند هر جراحی دیگری می تواند برای بیماری عوارضی هر چند بسیار نادر به دنبال داشته باشد. ممکن است حین انجام عمل هیستروسکوپی رحم سوراخ گردد که به حالت طبیعی امکان بهبود وجود دارد. در موارد بسیار نادر هم به دیواره شکم صدمه وارد شده و موجب بروز خونریزی داخلی در بیمار می گردد. استفاده از محلول بازکننده می تواند پس از انجام هیستروسکوپی موجب افت دمای بدن شده و آلرژی و اختلالات تنفسی در پی داشته باشد. بعد از انجام این عمل تا چندین روز بعد از بهبود خونریزی، لازم است از نزدیکی خودداری گردد.

علت استفاده از هیستروسکوپی برای درمان ناباروری چیست؟

هیستروسکوپی را می توان عملی دانست که هم می تواند بیماری را تشخیص دهد و هم این که در بحث درمان هم به کمک بیمار و پزشک خواهد آمد. این موضوع و اینکه می توان هم زمان با تشخیص به درمان مناسب بیماری نیز اقدام نمود، می تواند مهمترین مزیت استفاده از روش هیستروسکوپی عنوان گردد.

آیا هیستروسکوپی درد دارد؟

همانطور که می دانید آستانه درد در افراد مختلف متفاوت است بنابراین در مورد عمل هیستروسکوپی هم می توان گفت احساس درد در افراد متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد دردی احساس نمی شود و یا اگر هم احساس شود به راحتی می توان آن را تحمل نمود. در صورت بروز درد می توان با مشورت پزشک از داروهای مسکن برای تسکین درد استفاده نمود.

چه مراقبت هایی بعد از هیستروسکوپی لازم است؟

به صورت عادی زنان می توانند درست بعد از انجام این عمل به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند اما ممکن است بعضی افراد خود ترجیح دهند که آن روز را به استراحت سپری کنند. در هر صورت اگر از بیهوشی استفاده نشده باشد نیازی به استراحت نیست ولی در صورت بیهوشی عمومی بهتر است تا چند روز استراحت نمایید. شما می توانید تغذیه عادی و روزانه خود را داشته باشید و هیچ رژیم غذایی خاصی تجویز نمی شود.

سخن آخر

هیستروسکوپی را می توان به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی انجام داد. میزان دردی که در این عمل متوجه بیمار می گردد بسیار کم بوده و در مقایسه با جراحی های باز قابل چشم پوشی است. بیمار به سرعت روند بهبودی را طی نموده و میزان عفونت و خونریزی در این روش در کمترین مقدار ممکن قرار دارد. مهمترین نکته این که هزینه این عمل در مقایسه با جراحی های باز خیلی کمتر است.