روشهای نوین جراحی بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات

پزشکان امروزه آمبولیزاسیون شریان پروستات (PAE) را به عنوان گزینه درمانی جدید برای مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) یا بزرگ شدن پروستات ارائه می دهند. روش کم تهاجمی یک جایگزین برای جراحی است بدون اقامت در بیمارستان، درد جراحی کم و هزینه کمتر.

امروزه آمبولیزاسیون شریان پروستات (PAE) به عنوان یك گزینه درمانی برای بزرگ شدن پروستات در سرایر جهان در دسترس است. با تأیید اخیر FDA از این روش ما خوشحالیم که این گزینه را به عنوان جایگزینی برای جراحی برای بیماران کاندیدای خوبی ارائه می دهیم. در این روش با استفاده از هدایت اشعه ایکس، رادیولوژیست های مداخله ای کاتتر کوچکی را در شریان بالای ران یا مچ دست قرار می دهند. سپس کاتتر به داخل رگ های تامین کننده پروستات نخ می شود. ذرات کوچک تزریق می شود تا بخشی از جریان خون به پروستات را مسدود کند و مورد این باعث کاهش اندازه پروستات و تسکین علائم BPH می شود.

مزایای آمبولیزاسیون شریان پروستات یا PAE این امکان را به بیماران می دهد تا در خانه بهبود یابند و سریع تر به فعالیت های عادی برگردند و علائم آن ممکن است از اوایل هفته اول پس از درمان بهبود یابد.

چندین گزینه جراحی دیگر نیز در دسترس است از جمله برداشتن مجاری ادرار از پروستات (TURP) که استاندارد طلایی برای درمان BPH محسوب می شود. با این حال TURP به بیهوشی کامل ، یک شب اقامت در بیمارستان ، سه تا شش هفته زمان بهبودی نیاز دارد و با عوارض جانبی جنسی همراه است.

پروستات بزرگ شده حداقل نیمی از مردان بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد و یکی از علائم شایع آن تکرر ادرار به خصوص در شب است و برخی از علائم دیگر شامل نشت یا دریبل ادرار، جریان ادرار ضعیف و مشکل در شروع ادرار. BPH در صورت عدم درمان می تواند مشکلات دیگری مانند عفونت های کلیه ، مثانه و مجاری ادراری ایجاد کند.

رادیولوژیست ها و اورولوژیست های بیماران را به عنوان کاندیداهای بالقوه آمبولیزاسیون شریان پروستات یا PAE غربال می کنند. به طور معمول کاندیداها 50 تا 85 سال سن دارند و علائم ادراری دارند و در شش ماه گذشته داروها را به طور ناموفق امتحان کرده اند و ارزیابی خطر سرطان پروستات را انجام داده اند. مهم است که بیماران طیف وسیعی از گزینه های درمانی موجود را برای تصمیم گیری آگاهانه و پیگیری درمان به بهترین شکل برای شرایط پزشکی فردی خود درک کنند.

این بسیار خوب است كه بیماران در حال حاضر برای جراحی برای كمك به این مشكل شایع سلامتی، گزینه كمتر تهاجمی دارند. همکاری رادیولوژی مداخله ای و اورولوژی به همین دلیل است که ما شاهد موفقیت در درمان بیماران مبتلا به آمبولیزاسیون شریان پروستات یا PAE هستیم.

آمبولیزاسیون شریان پروستات چیست؟

PAE تکنیکی است برای جلوگیری از جریان خون در پروستات با استقرار میکروسفرها در عروق پروستات. با کاهش جریان خون به پروستات، پروستات کوچک می شود و علائم را تسکین می دهد.

این روش شامل قرار دادن یک کاتتر کوچک در یک سرخرگ در قسمت فوقانی ران یا مچ دست است. پزشک از اشعه ایکس برای هدایت کاتتر به عروق پروستات استفاده می کند. سپس میکروسفرها از طریق کاتتر به داخل عروق پروستات آزاد می شوند و جریان خون در غده را مسدود می کنند.

مزایای PAE

آمبولیزاسیون شریان پروستات یکی از چندین گزینه درمانی برای مردان دارای علائم شدید دستگاه ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات است. شما باید با پزشک متخصص اورولوژی خود درمورد مناسب ترین مورد خود صحبت کنید.

برخی از مزایای بالقوه PAE عبارتند از:

• حداقل درد این روش فقط به یک برش کوچک در ران یا مچ دست نیاز دارد.
  • بیماران در طول عمل کمترین ناراحتی را تجربه می کنند.
  • عوارض جانبی کمی دارد.

چه کسی کاندیدای PAE است؟

داوطلبان این روش به طور معمول شرایط زیر را دارند:

• بین 50 تا 85 سال دارند.
  • علائم دستگاه ادراری تحتانی مانند دشواری ادرار، تکرر ادرار یا احتباس ادرار که نیاز به کاتتریزاسیون دارد که ناشی از بزرگی خوش خیم پروستات است.
  • شش ماه درمان دارویی را امتحان کرده اید اما پاسخ نداده اید یا عوارض جانبی قابل توجهی از دارو مانند سرگیجه، خستگی یا اختلال عملکرد جنسی داشته اید.
  • از نظر آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) از نظر خطر ابتلا به سرطان پروستات غربالگری شده است.