زگیل تناسلی در دهان پیشگیری و درمان آن

imagses

زگیل تناسلی در دهان بیماری خطرناکی که در قرن حاضر شایع شده است، زگیل تناسلی است. در برخی مواقع ممکن است این عارضه حتی از ایدز هم خطرناک تر باشد. ویروس HPV که عامل این بیماری است دارای 100 نوع مختلف است که به دو گروه کم خطر و پر خطر تقسیم می گردند. درمان زگیل تناسلی ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید به همین علت بهترین راه، پیشگیری از ابتلاء به آن است. ممکن در ابتدا ابتلاء به این ویروس، فرد هیچ علامتی نداشته باشد و به مرور زمان علائم بیماری نمایان گردد.

در برخی مواقع که این ویروس از طریق دهان وارد بدن می گردد ممکن است توسط سیستم ایمنی بدن دفع گردد. ولی بیشتر مواقع این امکان هم وجود دارد که این اتفاق نیفتاده و ویروس بتواند خود را به گلو برساند. در ادامه به دلیل اهمیت مساله سعی می کنیم شما را با زگیل تناسلی دهانی و راه های درمان و پیشگیری از آن اشاره نماییم.

زگیل تناسلی در دهان

ویروس بیماری زگیل تناسلی می تواند از طرق مختلفی از قبیل ارتباط دهانی، سکس دهانی، تماس دهان با دست و اشیاء آلوده و … به فرد منتقل گردد. در صورتی که ویروس منتقل شده از نوع بی خطر باشد، سیستم دفاعی می تواند آن را از بین ببرد و نیازی به دخالت های پزشکی نیست. ولی اگر ویروس از نوع خطرناک باشد، لازم است تحت درمان قرار بگیرد. مدت درمان ممکن است طولانی بوده و تقریبا دو سال به طول بیانجامد.باید صبور باشید و همواره به این نکته دقت نمایید که در صورت عدم درمان این عارضه می تواند موجب سرطان دهان و حلق گردد. شخص مبتلا به راحتی می تواند این ویروس را به اطرافیان خود منتقل نماید پس باید نکات بهداشتی را کاملا رعایت نمود.

عوامل موثر در ایجاد زگیل تناسلی در دهان

مواردی که در زیر به آنها اشاره می گردد خطر ابتلا به زگیل تناسلی را در دهان افزایش می دهند:

1. رابطه جنسی محافظت نشده
  2. بوسیدن دهانی
  3. برقراری رابطه جنسی از طریق دهان
  4. داشتن رابطه جنسی با افراد متعدد که بسیار خطرناک است.
  5. استعمال بی رویه الکل و دخانیات
  6. داشتن رابطه جنسی در سنین کم
  7. استفاده از بشقاب و لیوان فردی که به ویروس زگیل تناسلی دهان مبتلا است.

نکات ذکر شده به راحتی باعث بروز زگل تناسلی در دهان نمی گردد ولی رعایت آنها می تواند از سرعت انتشار ویروس را بکاهد.

زگیل تناسلی در دهان چه علائمی دارد؟

ویروسی که موجب بروز زگیل تناسلی می شود به دلیل برخورداری از زیرگروه های متعدد، می تواند علائم مختلفی را ایجاد نماید. البته برخی از این علائم نیز در همه گروه ها مشترک هستند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

1. رنگ ضایعاتی که ایجاد می شود به رنگ صورتی کم رنگ، سفید و یا حتی به رنگ بافت داخلی دهان است.
  2. این زگیل ها در داخل دهان و در اندازه کوچک ایجاد می شوند و بافتی سخت دارند.
  3. لب ها و زبان ممکن است بی حس گردند.
  4. در قسمت های مختلف دهان به صورت ضایعه ای خاص و برآمدگی دیده می شود.
  5. در هنگام جویدن غذا ممکن است درد احساس شود.
  6. در بیشتر مواقع دردی ندارند.
  7. تحریک گلو و احساس وجود چیزی در گلو و دهان
  8. بروز سرفه های مداوم
  9. ممکن است ضایعه به صورت تکی در قسمت های مختلفی از داخل دهان بروز نمایید و یا به شکل گل کلم در یک قسمت ایجاد گردد.

10.رنگ زبان و دهان تغییر خواهد کرد.

11.فرد مبتلا دچار گلو درد و یا گوش درد در ناحیه ای که زگیل ایجاد شده، می شود.

در صورت بروز این علائم و دوام آن بیش از یک هفته، لازم است برای تشخیص اولیه به دندانپزشک و یا پزشک عمومی مراجعه شود.

برای درمان زگیل تناسلی در دهان چه باید کرد؟

درمان قطعی و صد در صد برای این عارضه وجود ندارد ولی می توان از پیشرفت آن جلوگیری نمود. البته امکان درمان هم کم نیست که باید صبورانه به درمان آن اقدام نمایید زیرا ممکن است این مدت به طول بیانجامد. بهترین گزینه برای درمان فریز نمودن و یا لیزر زگیل ها اعلام شده است که غالبا می تواند ویروس را ضعیف نماید. لازم به ذکر است که در ایران استفاده از این روش ها برای درمان زگیل تناسلی در دهان متداول نیست و در این مورد تنها از درمان های دارویی استفاده می شود.