زگیل تناسلی در زنان باردار

زگیل تناسلی در زنان باردار هم ممکن است ایجاد شود. در صورتی که باردارید و احساس می کنید که ممکن است به ویروس HPV مبتلا شده باشید، لازم است با پزشک خود مشورت نمایید. اطمینان داشته باشید که این ویروس نمی تواند برای جنین شما خطری ایجاد نماید ولی به هر حال بهتر است با بررسی رشد طبیعی سلول ها و مسایل مربوط به آن، رشد جنین و بیماری تحت کنترل باشد. لازم است هر گونه تغییری را با پزشک در میان بگذارید.

زگیل تناسلی در بارداری و عوارض آن

قبلا ذکر نمودیم که زگیل تناسلی نمی تواند تاثیری در بارداری داشته باشد اما به ندرت اتفاق می افتد که این زائده های گوشتی موجب بروز عوارض در فرد باردار گردد.

زگیل ایجاد شده در دوران بارداری ممکن است از حد معمول بزرگتر باشد به اندازه ای که حتی گاهی اوقات دفع ادرار را مختل نماید. در این مواقع ممکن است دفع ادرار با احساس درد و یا سوزش در فرد همراه گردد. زگیل های بزرگتر می توانند در موقع زایمان دچار خونریزی شوند و مشکلاتی را برای زن باردار ایجاد نمایند. در صورتی که زگیل تناسلی بر روی دیواره مهبل و یا واژن ایجاد شود، می تواند قدرت کشش لازم را برای زایمان طبیعی از واژن بگیرد که در این صورت چاره ای جز سزارین وجود ندارد. تحقیقات انجام شده تا به حال علائم دیگر و یا خطر سقط جنین را برای زنان باردار تایید و یا تکذیب ننموده اند.

آیا امکان انتقال ویروس HPV از مادر مبتلا به کودک وجود دارد؟

موکدا اعلام می نماییم که این امکان وجود ندارد. اگر هم یک در هزار این اتفاق بیفتد تنها ممکن است بعد از تولد نوزاد تا چندین هفته زگیل در نواحی گلو و یا دهان کودک ایجاد گردد. البته به ندرت دیده شده که در این نوزادان پولیپ های کوچکی بر روی طناب های صوتی ایجاد شده است.

درمان زگیل تناسلی در زنان باردار

در حالت کلی درمان قطعی برای ویروس HPV وجود ندارد، تنها می توان با استفاده از داروها و روشهای دیگر درمانی، به از بین بردن زگیل و زائده گوشتی کمک نمود. خود ویروس ممکن است به صورت نهفته باقی بماند. زنان باردار با توجه به شرایطی که دارند تنها مجاز به استفاده از برخی از این روش ها هستند.

در صورتی که زیر نظر پزشک پروسه درمان زگیل تناسلی را طی می کنید و در این حین متوجه بارداری خود شده اید، لازم است برای ادامه درمان خود با پزشک مشورت نمایید. در این مواقع از تجویز و مصرف خود سرانه دارو جدا بپرهیزید. روش های درمانی زگیل تناسلی در چنین مواقعی می توانند با ایجاد تحریک موجب درد شوند که ممکن است قابل تحمل نباشد.

روش های درمان زگیل تناسلی در زنان باردار

در صورتی که مبتلا به زگیل تناسلی هستید و دوران شیرین بارداری را پشت سر می گذارید، سایز زگیل برای تشخیص روش درمان می تواند مهم باشد. در زائده های بزرگتر که امکان ایجاد تداخل در روند زایمان وجود دارد، پزشک می تواند به یکی از روش های زیر اقدام به درمان و از بین بردن زگیل نماید:

• جراحی باز که همان روش کلاسیک بریدن است.
  • منجمد نمودن زگیل ها به وسیله نیتروژن مایع
  • با استفاده از لیزر و سوزاندن زگیل

در بین این سه روش درمان با لیزر بهترین روش پیشنهادی است. در این روش علاوه بر رفع زگیل، بافت آلوده اطراف آن هم از بین می رود و احتمال انتقال کمتر می گردد.

آیا تزریق واکسن برای زنان باردار توصیه می شود؟

در حالت کلی تزریق واکسن گاردازیل برای زنان باردار توصیه نمی شود و در صورت ضرورت این کار بایستی با احتیاط کامل انجام گردد. . تزریق این واکسن برای زنانی که در رده سنی 9 تا 26 سال قرار دارند به جز زنان باردار می تواند بسیار مفید باشد. این واکسن پیشرفت بزرگی در مقابله با ویروس پاپیلومای انسانی است و می تواند علاوه بر جلوگیری از ابتلاء به زگیل تناسلی خطر ابتلاء به سرطان های فرج، واژن، دهانه رحم و مقعد را نیز کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در این مورد محدود است و لازم است تحقیقات کامل تری برای تایید ایمنی این واکسن در بارداری انجام بگیرد.

در حالت کلی در صورت بروز زگیل تناسلی به هنگام بارداری نباید دچار استرس شوید. این موضوع به خودی خود برای بارداری تهدید جدی نیست و تنها باید در این مورد با پزشک مشورت نموده و تحت درمان قرار بگیرید.