زگیل تناسلی در کودکان

عفونت HPV

در برخی موارد ممکن است زگیل تناسلی در کودکان هم دیده شود که به معنی این نیست که امکان سوء استفاده از کودک وجود دارد. وجود زگیل احتمال استفاده جنسی از کودکان را تایید و یا رد نمی کند. احتمال انتقال ویروس HPV از طریق تماس با دست و … نیز وجود دارد که لازم است به این موضوع دقت کافی نموده و فرد مبتلا نکات بهداشتی را کاملا رعایت نماید. این ویروس در بزرگسالان از طریق تماس جنسی منتقل می شود ولی در کودکان از طرق دیگر تماس های پوستی می تواند منتقل گردد.

زگیل تناسلی در کودکان و یا در اصطلاح کوندیلوما، ممکن است به وسیله مادر آلوده و یا دیگر مراقبین کودک به وی منتقل گردد. لازم است اشاره نماییم در پزشکی به افراد زیر 14 سال کودک اطلاق می گردد. روش مطمئن برای جلوگیری از این بیماری می تواند تزریق واکسن باشد. البته تزریق واکسن در دختران، علاوه بر پیشگیری از این موضوع می تواند از سرطان رحم هم تا حدی جلوگیری نماید. اولین گام برای درمان، شناخت علائم بیماری است.

راه های انتقال ویروس زگیل تناسلی به کودکان

• از طریق مادر آلوده به ویروس قبل از تولد و یا بعد از آن
  • از طریق دست های آلوده در زمان تعویض پوشک نوزاد
  • استفاده از حوله فرد مبتلا به زگیل تناسلی به کودک و یا در حمام

زگیل تناسلی در کودکان با چه علائمی همراه است؟

1. ترشحات واژن در صورت وجود ضایعه افزایش می یابد.
  2. لکه های کوچک، مسطح یا برجسته، خاکستری یا گوشتی در ناحیه تناسلی کودک دیده می شود.
  3. اگر ضایعه ای ایجاد گردد امکان دارد ناراحتی و خارش در ناحیه تناسلی برای کودک ایجاد شود.
  4. ممکن است ضایعه ایجاد شده به حالت چندین زگیل نزدیک به هم ایجاد گردد که در اصطلاح شکلی شبیه گل کلم پیدا می کند.

راه های درمان زگیل تناسلی در کودکان

بعد از تشخیص بیماری توسط پزشک از روش های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی در کودکان می توان استفاده کرد که عموما هم از بیش از یک روش استفاده می شود.

1. داروی موضعی

ممکن است تشخیص پزشک استفاده از کرم ایمی کیمود باشد که لازم است بر روی زگیل مالیده شود. البته پمادهای دیگری هم در این رابطه وجود دارد که تاثیر آنها بر روی زگیل به اثبات رسیده است. این پماد را باید هر شب و یا 3 بار در طول هفته بنا به تجویز پزشک معالج استفاده نمود. دقت نمایید که بایستی صبح ها اقدام به شستشوی محل نمایید.

1. فریز نمودن زگیل به وسیله نیتروژن مایع

این روش در مطب پزشک قابل انجام است. نیتروژن مایع بایستی با دقت فراوان بر روی زگیل ها اعمال گردد تا بتوان آنها را فریز نمود. لازم است اشاره کنیم که استفاده از این روش درمانی می تواند تا 24 ساعت موجب تحریک ناحیه تناسلی گردد و شاید هم این عارضه 48 ساعت به طول بیانجامد. این موضوع می تواند برای کودک دردناک و ناراحت کننده باشد ولی جای نگرانی ندارد و رفع خواهد شد.

چگونه می توان از گسترش زگیل تناسلی در کودکان جلوگیری نمود؟

در نوزادان لازم است فردی که مراقبت از نوزاد را بر عهده گرفته و او را حمام می کند یا پوشک اش را تعویض می نماید، آلوده به این عارضه نباشد. توصیه می نماییم در هر صورت قبل از تعویض پوشک، استحمام و اعمال دارو، حداقل به مدت 20 ثانیه قبل و بعد از آن با آب گرم و صابون دست های خود را شسته و کاملا تمیز نمایید.

آیا انتقال ویروس زگیل تناسلی از طریق بوسه وجود دارد؟

تحقیقات کمی در این رابطه انجام گرفته ولی در حالت کلی جامعه پزشکی بر این باور هستند که این ویروس از طریق رابطه دهانی جنسی و بوسیدن دهان به دهان می تواند منتقل گردد. بنابراین در صورتی که مبتلا به زگیل تناسلی دهانی هستید تقریبا مطمئن باشید که با بوسیدن کودک دلبندتان احتمان انتقال وجود ندارد.

آیا احتمال انتقال ویروس زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی به کودک وجود دارد؟

انتقال این ویروس از طریق تماس پوستی نزدیک با فرد مبتلا امکان ندارد. تنها تماس پوستی که در محل ناحیه تناسلی انجام بگیرد و یا تماسی که از طریق دهان انجام گردد، می تواند ویروس را منتقل نماید. پس جای نگرانی نیست.