زگیل تناسلی زنان

نحوه درمان زگیل

زگیل تناسلی زنان در گروه بیماری های مقاربتی قرار داشته و بسیار مسری است که منشا اصلی آن ویروس HPV و یا پاپیلومای انسانی است. علت این نامگذاری به این دلیل است که این عارضه عمدتا در اطراف مقعد و یا ناحیه تناسلی زنانه به وجود می آید. همچنین غالب قسمت هایی از بدن که مرطوب است مستعد ایجاد زگیل پوستی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نواحی از بدن و بر روی پوست شاهد این عارضه نخواهیم بود. پزشکان و متخصصین اظها می کنند که زگیل تناسلی غالبا در نواحی همچون دهانه رحم، واژن، کشاله ران، گلو، دهان و … که در معرض تماس جنسی هستند، دیده می شود. در حالت کلی این ویروس از طریق رابطه جنسی مقعدی، دهانی و واژن می تواند به شریک جنسی فرد مبتلا منتقل گردد.

انواع زگیل تناسلی زنان

بد نیست بدانید زگیل تناسلی همواره مشکل ساز نیست. این عارضه به دو گروه پرخطر و کم خطر تقسیم بندی می گردد. این ویروس در حالت پرخطر می تواند تهدید جدی برای سلامت فرد باشد. به عنوان مثال در حالت پرخطر ممکن است فرد، مبتلا به سرطان رحم و یا دهانه آن شود و یا حتی سرطان روده بزرگ می تواند به سبب آن به وجود آید.

زگیل تناسلی زنان چه علائمی دارد؟

در برخی مواقع ممکن است زگیل تناسلی زنان علامتی نداشته باشد ولی در حالت کلی سوزش، خارش و بروز حساسیت در اطراف واژن می تواند از جمله علائم این عارضه باشد. در صورت بروز زگیل تناسلی در داخل واژن، امکان دارد با علائمی مانند خونریزی در این ناحیه بعد از مقاربت همراه شود و یا حتی با علائم غیرطبیعی در ناحیه واژن آشکار گردد. گاهی اوقات دیده شده است که زگیل تناسلی در داخل مجاری ادرار به وجود آمده است که می تواند مجاری ادراری فرد را مسدود نماید.

ممکن است زگیل تناسلی زنان دردناک باشد؟

در صورتی که زگیل تناسلی زنان به موقع تشخیص داده شده و درمان گردد، غالبا دردی ندارد. البته ایجاد حساسیت، خارش و سوزش زگیل تقریبا اجتناب ناپذیر است.

مهم نیست ویروس HPV از چه طریقی که منتقل شده باشد، نکته مهم تشخیص به موقع و درمان صحیح آن است تا قبل از ایجاد علائم مشکل ساز آن را درمان نمود. به عبارتی باید به فکر چاره و راهی برای درمان آن باشیم.

راه های درمان زگیل تناسلی زنان

تاکنون درمان قطعی برای این بیماری و حذف کامل ویروس HPV از بدن یافت نشده است. البته می توان خود زگیل و ضایعات ایجاد شده بر روی پوست را از بین برد ولی ویروس آن ممکن است به صورت صد در صد ریشه کن نشود. درمان ضایعات پوستی را می توانید به روشهای زیر پیگیری نمایید:

1. گام نخست استفاده از پماد و کرم است که غالبا در مراجعه به پزشکان عمومی از سوی ایشان تجویز می گردد. این روش تنها در مراحل ابتدایی می تواند کمک کننده باشد و طول درمان با آن هم بیشتر خواهد بود.
  2. در صورتی که از روش دارویی جواب نگرفتید کرایوتراپی یا همان سرمادرمانی می تواند جایگزین مناسبی برای ادامه درمان باشد. در این روش زگیل را به وسیله نیتروژن مایع منجمد می نمایند و آن را از بین می برند.
  3. رایج ترین درمانی که برای این عارضه می توان معرفی نمود، لیزر زگیل تناسلی است. در این روش که غالبا توسط متخصصین ارولوژی و جراحان انجام می گیرد، ریشه زگیل سوزانده می شود. برای اطمینان از عود نکردن زگیل نواحی اطراف آن هم با لیزر سوزانده می شود.

در مورد درمان زگیل تناسلی زنان حتما توجه نمایید که هیچ گاه از داروهای خانگی استفاده ننمایید و به دلیل ماهیت متفاوت آن با زگیل های پوستی، از روش های درمانی زگیل های پوستی برای آن هرگز استفاده نکنید. در حالت کلی زنان باید مراقبت های لازم را انجام دهند، زیرا زگیل تناسلی زنان به نسبت مردان پرخطرتر بوده و ممکن است در نواحی از دستگاه تناسلی ایجاد گردد که قابل رویت نیست. البته احتمال بروز زگیل تناسلی در قسمت داخلی دستگاه تناسلی کمتر است و عمدتا این ضایعه در قسمت های خارجی رخ می دهد.

برای پیشگیری از زگیل تناسلی رعایت نکات بهداشتی ضروری است. داشتن روابط جنسی پرخطر نیز ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش میدهد. حتی در برخی مواقع لازم است برای پیشگیری به واکسناسیون علیه این بیماری روی بیاوریم.