سرطان بیضه | علائم و راه های درمان

سرطان بیضه

سرطان بیضه سرطانی است که در بیضه ها (بخشی از سیستم تولید مثل مردان) ایجاد می شود و علائم آن ممکن است یک توده در بیضه یا تورم یا درد در بیضه باشد.

متداول ترین نوع آن تومورهای سلول های جوانه ای است که به سمینوم و نون سمینوم تقسیم می شوند. انواع دیگر شامل تومورهای استرومایی بند ناف جنسی و لنفوم است. تشخیص به طور معمول براساس معاینه فیزیکی، سونوگرافی و آزمایش خون است و سپس برای تعیین نوع آن، بیضه با جراحی با معاینه زیر میکروسکوپ انجام می شود.

سرطان بیضه امروزه قابل درمان است و گزینه های درمانی آن شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا پیوند سلول های بنیادی می باشد. حتی در مواردی که سرطان به میزان قابل توجه ای گسترش یافته است شیمی درمانی در بیش از 80% موارد پاسخگو است.

در مقایسه با انواع دیگر سرطان ها، سرطان بیضه نادر است. اما این نوع سرطان شایع ترین سرطان در مردان در سنین 15 تا 35 سال می باشد.

سرطان بیضه بسیار قابل درمان است حتی زمانی که سرطان فراتر از بیضه گسترش یافته باشد و بسته به نوع و مرحله سرطان بیضه ممکن است یکی از چندین روش درمانی یا ترکیبی را دریافت کنید.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در ایران

علائم و نشانه های سرطان بیضه

علائم و نشانه های این نوع سرطان عبارتند از:

• یک توده یا بزرگ شدن در هر دو بیضه
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • یک درد مبهم در شکم یا کشاله ران
  • جمع آوری ناگهانی مایعات در کیسه بیضه
  • درد یا ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا حساسیت پستان ها
  • کمردرد

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هرگونه درد، تورم یا توده در بیضه یا ناحیه کشاله ران می بایست به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر این علائم و نشانه ها بیش از دو هفته طول بکشد.

علل بروز سرطان بیضه

امروزه دلیل یا دلایل اصلی این بیماری مشخص نیست اما پزشکان می دانند که سرطان بیضه زمانی اتفاق می افتد که سلول های سالم در بیضه تغییر کنند. سلول های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می شوند تا عملکرد طبیعی بدن شما را حفظ کنند. اما گاهی اوقات برخی از سلول ها دچار ناهنجاری می شوند و باعث می شوند این رشد از کنترل خارج شود و این سلول های سرطانی حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید به تقسیم خود ادامه می دهند و سلول های تجمع یافته در بیضه جرم ایجاد می کنند.

تقریباً همه انواع سرطان های بیضه در سلول های زایا (سلول های موجود در بیضه که اسپرم نابالغ تولید می کنند) شروع می شود. اینکه چه چیزی باعث غیرطبیعی شدن سلول های زایا و تبدیل شدن به سرطان می شود همچنان برای پزشکان مشخص نیست.

عواملی که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهند عبارتند از:

بیضه نزول نکرده – بیضه ها در زمان رشد جنین در ناحیه شکم تشکیل می شوند و معمولاً قبل از تولد به داخل کیسه بیضه پایین می آیند. مردانی که بیضه دارند و هرگز فرود نمی آیند در مقایسه با مردانی که بیضه طبیعی پایین می آیند بیشتر در معرض خطر سرطان بیضه هستند. این خطر حتی اگر بیضه با جراحی به کیسه بیضه منتقل شده باشد همچنان بالا خواهد بود.

رشد غیر طبیعی بیضه – شرایطی که باعث توسعه غیر طبیعی بیضه ها می شود مانند سندرم کلاینفلتر ممکن است خطر ابتلا به این نوع بیماری را افزایش دهد.

سابقه خانوادگی – اگر اعضای خانواده به این نوع بیماری مبتلا شده باشند ممکن است خطر شما افزایش یابد.

سن – این بیماری نوجوانان و مردان جوان را به ویژه در سنین 15 تا 35 سال تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد.

میزان ابتلا به این بیماری در مردان سفید پوست بیشتر از مردان سیاه پوست دیده می شود.

راه های جلوگیری

هیچ راهی برای جلوگیری 100 درصدی از سرطان بیضه وجود ندارد اما برخی از پزشکان برای شناسایی سرطان بیضه در اولین مرحله خود معاینه منظم بیضه را توصیه می کنند اما همه پزشکان موافق نیستند. اگر مطمئن نیستید که این کار برای شما مناسب است یا خیر خودآزمایی بیضه را با بهترین متخصص اورولوژی ایران در میان بگذارید.