سرطان پروستات | علائم و درمان

سرطان پروستات

سرطان پروستات سرطانی است که در پروستات رخ می دهد. پروستات یک غده گردویی شکل کوچک در مردان است که مایع منی را تولید می کند که باعث تغذیه و انتقال اسپرم می شود.

این نوع سرطان یکی از رایج ترین انواع سرطان است. بسیاری از سرطان های پروستات به آرامی رشد می کنند و در غده پروستات محدود می شوند و در این صورت ممکن است صدمه جدی وارد نکنند. با این حال در حالی که برخی از انواع این نوع سرطان به آرامی رشد می کنند و ممکن است به حداقل درمان یا حتی بدون درمان نیاز داشته باشند انواع دیگر آن ها تهاجمی هستند و به سرعت گسترش می یابند.

بهترین روش های درمان زگیل تناسلی تهران ارولوژی

علائم و نشانه های سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه خود هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نکند اما اگر پیشرفته تر شود ممکن است علائم و نشانه هایی مانند موارد زیر را داشته باشد:

• مشکل ادرار کردن
  • کاهش نیرو در جریان ادرار
  • خون در ادرار
  • خون در نطفه
  • درد استخوان
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • اختلال در نعوظ

علل و دلایل بروز سرطان پروستات

مشخص نیست که چه عواملی باعث این نوع سرطان می شوند. با این حال پزشکان اورولوژی می دانند که این سرطان از زمانی شروع می شود که سلول های پروستات تغییراتی در DNA آن ها ایجاد شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد. این تغییرات به سلول ها می گوید که رشد و تقسیم سریعتر از سلول های طبیعی دارند. سلول های غیرطبیعی زمانی که سلول های دیگر می میرند به زندگی خود ادامه می دهند.

سلول های غیر طبیعی تجمع یافته توموری را تشکیل می دهند که می تواند رشد کرده و به بافت های اطراف حمله کند. با گذشت زمان برخی از سلول های غیر طبیعی می توانند از بین بروند و به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کنند.

عوامل خطرآفرین سرطان پروستات

عواملی که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند عبارتند از:

• خطر ابتلا به این نوع سرطان با افزایش سن افزایش می یابد و این بیماری بعد از 50 سالگی بیشتر دیده می شود.
  • افراد سیاهپوست بیشتر از افراد دیگر نژاد در معرض خطر سرطان پروستات هستند. در افراد سیاه پوست سرطان پروستات نیز به احتمال زیاد تهاجمی یا پیشرفته است.
  • سابقه خانوادگی – اگر یکی از اقوام خون مانند پدر یا مادر، خواهر و برادر یا کودک مبتلا به این سرطان تشخیص داده شده باشد ممکن است خطر شما افزایش یابد. همچنین اگر سابقه خانوادگی ژن هایی دارید که خطر سرطان پستان را افزایش می دهند یا سابقه خانوادگی بسیار سرطان پستان دارید احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.
  • چاقی افرادی که چاق هستند ممکن است در مقایسه با افرادی که دارای وزن سالم هستند بیشتر در معرض خطر سرطان پروستات قرار بگیرند هرچند که مطالعات نتایج متفاوتی داشته است. در افراد چاق احتمال سرطان تهاجمی تر است و پس از درمان اولیه دوباره بازگشت می کند.

عوارض سرطان پروستات

این بیماری می تواند به اندام های مجاور مانند مثانه گسترش یابد یا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان ها یا سایر اندام ها منتقل شود. این سرطان که به استخوان ها سرایت می کند می تواند باعث درد و شکستگی استخوان شود. هنگامی که سرطان پروستات به سایر مناطق بدن گسترش یابد ممکن است هنوز به درمان پاسخ دهد و قابل کنترل باشد اما بعید است که بهبود یابد.

بی اختیاری هم سرطان پروستات و هم درمان آن می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود. درمان بی اختیاری به نوع آن، شدت آن و احتمال بهبود آن با گذشت زمان بستگی دارد.

اختلال نعوظ می تواند ناشی از این بیماری یا درمان آن باشد از جمله جراحی ، پرتودرمانی یا هورمون درمانی.

راه های جلوگیری از سرطان پروستات

یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات انتخاب کنید. از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری هستند که می توانند به سلامتی شما کمک کنند.

اینکه آیا می توانید از طریق رژیم غذایی از این سرطان جلوگیری کنید هنوز به طور قطعی اثبات نشده است. اما داشتن یک رژیم غذایی سالم با انواع میوه ها و سبزیجات می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد.