سوزاک چیست؟ | علائم و نشانه ها و روش های درمان

سوزاک

سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) است که ناشی از باکتری Neisseria gonorrhoeae می باشد و تمایل به هدف قرار دادن مناطق گرم و مرطوب بدن دارد از جمله:

• مجرای ادرار
  • چشم ها
  • گلو
  • واژن
  • مقعد
  • دستگاه تناسلی زنان

سوزاک از طریق رابطه دهانی، مقعدی یا واژینال بدون کاندوم یا روش بازدارنده دیگر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بهترین محافظت در برابر انتقال، خودداری و استفاده مناسب از کاندوم است.

جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی در تهران اورولوژی

علائم سوزاک

علائم معمولاً طی 2 تا 14 روز پس از مواجهه رخ می دهد. با این حال برخی از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند هرگز علائم قابل توجهی پیدا نمی کنند.

لازم به یادآوری است که یک فرد مبتلا به سوزاک که علائمی ندارد و به آن حامل بدون علامت نیز گفته می شود می تواند عفونت را گسترش دهد. درصورتی که فرد علائم قابل توجهی نداشته باشد احتمال انتقال سوزاک به سایر شرکا بیشتر است.

علائم سوزاک در مردان

فردی که دارای آلت تناسلی مردانه است ممکن است چندین هفته علائم قابل توجهی نداشته باشد و بعضی از مردان ممکن است هرگز علائمی پیدا نکنند.

به طور معمول علائم سوزاک یک هفته پس از انتقال شروع می شود. اولین علامت قابل توجه در مردان اغلب سوزش یا دردناک هنگام ادرار است.

در موارد نادر سوزاک می تواند باعث آسیب به بدن به ویژه مجرای ادرار و بیضه ها شود. این بیماری چند هفته پس از درمان علائم در بدن باقی خواهد ماند. همچنین ممکن است درد به راست روده گسترش یابد.

علائم در زنان

بسیاری از افرادی که واژن دارند علائم آشکار سوزاک ندارند. علائم این بیماری می تواند مانند مخمرهای واژن یا عفونت های باکتریایی شایع ظاهر شود. برخی از علائم این بیماری شامل:

• ترشح از واژن
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ادرار مکرر
  • گلو درد
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد شدید در پایین شکم

درمان سوزاک

آنتی بیوتیک های مدرن می توانند این بیماری را درمان کنند. این بیماری معمولاً با تزریق آنتی بیوتیک سفتریاکسون یک بار به باسن و یک دوز آزیترومایسین از طریق دهان درمان می شود. با استفاده از آنتی بیوتیک باید در طی چند روز احساس آرامش کنید.

ظهور سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک سوزاک یک چالش رو به رشد است و این موارد ممکن است نیاز به درمان گسترده تری داشته باشند. با یک دوره 7 روزه آنتی بیوتیک خوراکی یا درمان مضاعف با دو آنتی بیوتیک مختلف معمولا این بیماری درمان می شود.

آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان طولانی مدت معمولاً یک یا دو بار در روز تجویز می شوند. برخی از آنتی بیوتیک های رایج مورد استفاده شامل آزیترومایسین و داکسی سایکلین هستند.

دانشمندان در حال تلاش برای تولید واکسن هایی هستند که از انتقال این بیماری  جلوگیری می کند.

عوارض سوزاک

افرادی که واژن (خانم ها) دارند بیشتر در معرض عوارض طولانی مدت ناشی از انتقال بدون درمان هستند. باکتری ها ممکن است از دستگاه تناسلی بالا رفته و رحم، لوله های رحمی و تخمدان را درگیر کنند.

این بیماری به عنوان بیماری التهابی لگن (PID) نیز شناخته می شود و می تواند باعث ایجاد درد شدید و مزمن و آسیب به اندام های تولید مثل شود. PID می تواند توسط سایر STI ها نیز ایجاد شود.

زنان همچنین ممکن است دچار انسداد یا زخم شدن لوله های رحمی شوند که می تواند از بارداری در آینده جلوگیری کند یا باعث حاملگی خارج رحمی شود. حاملگی خارج رحمی زمانی است که تخمک بارور در خارج از رحم کاشته می شود. این بیماری همچنین ممکن است در حین زایمان به نوزاد تازه متولد شده نیز منتقل شود.

افرادی که آلت تناسلی دارند ممکن است دچار زخم در مجرای ادرار شوند. این بیماری همچنین ممکن است باعث ایجاد آبسه دردناک در قسمت داخلی آلت تناسلی شود و این می تواند باعث کاهش باروری یا عقیمی شود.

هنگامی که سوزاک به جریان خون منتقل می شود ممکن است آرتروز، آسیب دریچه قلب یا التهاب غشای مغز یا نخاع ایجاد شود.

روش های پیشگیری

امن ترین راه جلوگیری از این بیماری یا سایر بیماری های مقاربتی پرهیز است. اگر مشغول فعالیت های جنسی هستید همیشه از کاندوم یا سایر روش های مانع استفاده کنید.

اگر شریک زندگی شما علائمی دارد از هرگونه تماس جنسی پرهیز کنید. از آن ها بخواهید برای رد کردن هرگونه شرایط احتمالی که ممکن است منتقل شود به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

همچنین برای درمان این بیماری می توانید به یک پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.