سیستیت بینابینی (IC) یا سندرم درد مثانه (BPS) چیست؟

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی (IC) یا سندرم درد مثانه (BPS) یک مسئله مزمن در سلامت مثانه است و با احساس درد و فشار در ناحیه مثانه همراه است و علائم آن از خفیف تا شدید متغیر است.

برای برخی از بیماران ممکن است علائم بیایند و سپس از بین بروند و برای برخی دیگر از بین نمی روند. IC / BPS عفونت نیست اما ممکن است مانند عفونت مثانه احساس شود. زنان مبتلا به به این بیماری ممکن است هنگام رابطه جنسی احساس درد کنند. موارد شدیدتر سیستیت بینابینی می تواند زندگی شما و عزیزانتان را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از افراد مبتلا به IC / BPS دارای سایر مشکلات سلامتی مانند سندرم روده تحریک پذیر، فیبرومیالژیا و سایر سندرم های درد هستند.

مثانه و کلیه ها بخشی از سیستم ادراری هستند و آن ها اندام هایی در بدن ما هستند که ادرار را تولید، ذخیره و دفع می کنند. شما 2 کلیه دارید که ادرار می سازند و سپس ادرار در مثانه ذخیره می شود و سپس عضلات قسمت تحتانی شکم شما مثانه را در جای خود نگه می دارند.

جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی در تهران اورولوژی

سیستم ادراری چگونه کار می کند؟

وقتی سیستم ادراری پر از ادرار نباشد مثانه شل می شود. هنگامی که سیگنال های عصبی در مغز شما به شما اطلاع می دهند که مثانه شما پر شده است شما نیاز به دفع ادرار دارید. اگر مثانه شما به طور عادی کار می کند می توانید مدتی ادرار کنید. پس از آماده شدن برای دفع ادرار، مغز سیگنالی به مثانه می فرستد. سپس عضلات مثانه منقبض می شوند. این ادرار را از طریق مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن شما حمل می کند) خارج می کند. مجرای ادرار دارای عضلاتی به نام اسفنکتر است. آن ها به بسته ماندن مجرای ادرار کمک می کنند تا قبل از آمادگی برای دستشویی رفتن، ادرار نشت نکند. این اسفنکترها با انقباض مثانه شل می شوند.

علائم و نشانه های سیستیت بینابینی (IC)

• درد

علائم IC / BPS برای هر بیمار متفاوت است اما شایع ترین علامت درد است (اغلب با فشار). بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است درد مثانه داشته باشند که با پر شدن مثانه بیشتر می شود. بعضی از بیماران علاوه بر مثانه در مناطق دیگر مانند در مجرای ادرار، پایین شکم، کمر یا ناحیه لگن یا پرینه احساس درد می کنند (در زنان پشت واژن و مردان پشت کیسه بیضه).

• فرکانس

IC / BPS گاهی با تکرر ادرار شروع می شود. فرکانس عبارت است از نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول. یک فرد متوسط ​​بیش از 7 بار در روز ادرار نمی کند و برای استفاده از سرویس بهداشتی مجبور نیست بیش از یک بار شب بیدار شود. بیمار مبتلا به بیماری سیستیت بینابینی اغلب مجبور است مرتباً روز و شب ادرار کند.

• فوریت

فوریت ادرار یکی از علائم رایج IC / BPS است. بعضی از بیماران احساس تمایل می کنند که هرگز از بین نمی رود حتی بلافاصله پس از خنثی شدن. ممکن است بیمار این مسئله را متوجه نشود یا این مسئله را ببیند. در موارد دیگر شروع بسیار چشمگیرتر است و علائم شدید آن در طی روزها، هفته ها یا ماه ها رخ می دهد.

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری IC / BPS می توانند به موارد خاصی اشاره کنند که علائم آن ها را بدتر می کند. برای برخی علائم آن ها با استفاده از برخی غذاها یا نوشیدنی ها بدتر می شود. بسیاری از بیماران دریافتند که علائم در معرض استرس (جسمی یا روحی) قرار دارند ، بدتر می شوند. برای خانم ها علائم ممکن است با پریود متفاوت باشد. هر دو مرد و زن مبتلا به IC / BPS به دلیل این مسئله بهداشتی می توانند دارای مشکلات جنسی باشند. زنان ممکن است در حین رابطه جنسی درد داشته باشند زیرا مثانه درست در جلوی واژن قرار دارد. مردان ممکن است روز بعد ارگاسم یا درد دردناک داشته باشند. تجربه نشت ادرار با این اختلال غیر معمول است و نشت ادرار ممکن است نشانه یک مشکل دیگر باشد.

درمان سیستیت بینابینی (IC)

هیچ درمانی برای همه افراد مبتلا به بیماری سیستیت بینابینی (IC) یا سندرم درد مثانه (BPS) مفید نیست و درمان باید برای هر بیمار براساس علائم انتخاب شود. بیماران معمولاً درمان های مختلفی (یا ترکیبی از روش های درمانی) را تا زمان تسکین خوب علائم انجام می دهند. مهم است که بدانید هیچ یک از این روش های درمانی IC / BPS بلافاصله کار نمی کنند. قبل از بهبود علائم معمولاً هفته ها تا ماه ها طول می کشد. حتی با درمان موفقیت آمیز ممکن است این بیماری بهبود نیابد و بیشتر درمان ها با هدف کنترل علائم انجام می شود. درمان IC / BPS اغلب در فازهایی با نظارت مداوم بر درد و کیفیت زندگی شما انجام می شود. مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نحوه کارکرد روش های درمانی خود صحبت کنید تا در کنار هم بتوانید بهترین گزینه درمانی را برای خود پیدا کنید.

برای درمان این بیماری باید به بهترین متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.