عفونت جنسی (STI) چیست؟

عفونت جنسی چیست؟

عفونت جنسی (STI) عفونتي است كه از طريق تماس جنسي از فردي به شخص ديگر منتقل مي شود. عفونت زمانی است که باکتری، ویروس یا انگلی وارد بدن شما شده و روی آن رشد می کند. به STI بیماری های مقاربتی یا STD نیز گفته می شود.

برخی از STI ها قابل درمان هستند و برخی STI ها قابل درمان نیستند. برای آن دسته از STI ها که قابل درمان نیستند داروهایی برای کنترل علائم وجود دارد.

چه کسی به عفونت جنسی (STI) مبتلا می شود؟

سالانه تقریباً 20 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به STI مبتلا می شوند. این عفونت ها زنان و مردان را از هر زمینه و سطح اقتصادی تحت تأثیر قرار می دهد اما نیمی از عفونت های جدید مربوط به جوانان 15 تا 24 ساله است .

عفوننت جنسی (STI) چگونه بر زنان تأثیر می گذارد؟

زنان معمولاً از نظر بیماری های مقاربتی مشکلات جدی تری نسبت به مردان دارند:

کلامیدیا و سوزاک بدون درمان خطر درد مزمن لگن و حاملگی خارج رحمی تهدید کننده زندگی را افزایش می دهد. کلامیدیا و سوزاک نیز می توانند باعث ناباروری شوند.

سفلیس درمان نشده در زنان باردار منجر به مرگ نوزاد تا 40٪ از زمان می شود.

زنان در معرض ابتلا به بیماری مقاربتی در هنگام رابطه جنسی محافظت نشده از واژن بیش از مردان در معرض خطر هستند. رابطه جنسی مقعدی بدون محافظت زنان حتی بیشتر از رابطه واژن بدون محافظت در معرض خطر ابتلا به STI قرار دارد.

چگونه می توان بیماری های مقاربتی را دریافت کرد؟

عفونت جنسی به روش های زیر منتشر می شود:

داشتن رابطه جنسی از طریق واژن، دهان یا مقعد بدون محافظت (بدون کاندوم) با کسی که دارای STI است. تشخیص اینکه کسی STI دارد یا خیر دشوار است و بیماری های مقاربتی حتی در صورت عدم وجود علائم نیز قابل انتقال هستند.

در حین لمس دستگاه تناسلی. برخی از STI ها مانند سفلیس و تبخال را می توان بدون داشتن رابطه جنسی دریافت کرد.

آیا عفونت جنسی می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند؟

بله. هر STI مشکلات مختلف سلامتی برای زنان ایجاد می کند. انواع خاصی از STI های درمان نشده می توانند باعث یا منجر به موارد زیر شوند:

• مشکلات باردار شدن یا ناباروری دائمی
  • مشکلات دوران بارداری و مشکلات سلامتی برای نوزاد متولد نشده
  • عفونت در سایر قسمت های بدن
  • آسیب اندام
  • انواع خاصی از سرطان ، مانند سرطان دهانه رحم
  • مرگ

علائم عفونت جنسی (STI) چیست؟

بسیاری از بیماری های مقاربتی فقط علائم خفیف دارند یا هیچ علائمی ندارند. هنگامی که زنان علائمی دارند ممکن است با چیز دیگری مانند عفونت ادراری یا عفونت مخمر اشتباه گرفته شوند. آزمایش کنید تا بتوانید از نظر عفونت صحیح تحت درمان قرار بگیرید.

آزمایش STI می تواند شامل موارد زیر باشد:

• معاینه لگن و بدن
  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار.
  • نمونه مایع یا بافت

آیا آزمایش تست پاپ برای STI وجود دارد؟

خیر. تست پاپ به طور عمده برای یافتن تغییرات سلولی که می تواند سرطان یا پیش سرطان باشد مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال اگر سن شما بیش از 30 سال باشد پزشک علاوه بر انجام تست پاپ ممکن است آزمایش HPV نیز برای شما انجام دهد.

اگر می خواهید از نظر عفونت جنسی مورد آزمایش قرار بگیرید باید از پزشک یا خود سوال کنید.

آیا باید آزمایش STI بگیرم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید با پزشک متخصص اورولوژی خود در مورد آزمایش STI صحبت کنید. اینکه شما به چه آزمایشاتی نیاز خواهید داشت و چند بار نیاز به انجام آن ها دارید به سابقه جنسی شما و همسرتان بستگی دارد.

ممکن است احساس خجالت کنید یا زندگی جنسی شما بیش از حد شخصی است که نمی توانید با پزشک خود به اشتراک بگذارید. اما باز و صادق بودن تنها راهی است که پزشک می تواند در مراقبت از شما کمک کند. دریابید که ممکن است به چه آزمایشات غربالگری نیاز داشته باشید سپس با پزشک یا پرستار خود درمورد اینکه چه آزمایشاتی برای شما منطقی است صحبت کنید.

STI چگونه درمان می شود؟

برای برخی از عفونت های جنسی درمان ممکن است شامل مصرف دارو از راه دهان یا گرفتن عکس باشد. برای سایر بیماری های مقاربتی که قابل درمان نیستند مانند تبخال یا اچ آی وی و ایدز داروها می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

اگر من STI داشته باشم آیا شریک زندگی من هم دارد؟

شاید. اگر آزمایشات نشان دهد که شما یک STI دارید پزشک ممکن است بخواهد شریک زندگی شما برای آزمایش وارد شود یا ممکن است پزشک دارویی به شما بدهد که برای شریک زندگی خود در منزل ببرید.