عفونت HPV در مردان

عفونت HPV

بیشتر اطلاعات مربوط به ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) روی زنان است زیرا این ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. اما ویروس HPV در مردان نیز می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. برای مردان مهم است که یاد بگیرند که چگونه خطرات عفونت HPV را باید کاهش داد.

عفونت HPV می تواند خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی در مرد را افزایش دهد اگرچه این سرطان ها معمول نیستند. همچنین HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان شود دقیقاً مانند زنان.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

خطرات عفونت HPV در مردان

برخی از انواع عفونت HPV در ارتباط با سرطان های دستگاه تناسلی می تواند منجر به سرطان مقعد یا آلت تناسلی مرد شود. هر دو نوع سرطان نادر است به خصوص در مردان با سیستم ایمنی سالم. خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنسگرا و دوجنسیتی فعال جنسی حدود 17 برابر بیشتر از مردانی است که فقط با زنان رابطه جنسی دارند. مردان مبتلا به HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.

بیشتر سرطان هایی که در پشت گلو دیده می شوند از جمله در پایه زبان و در لوزه ها مربوط به HPV هستند. در حقیقت این شایع ترین سرطان های مربوط به HPV در مردان است.

انواع دیگر ویروس HPV به ندرت در مردان باعث سرطان می شود اما باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

علائم عفونت HPV در مردان

انواع HPV پرخطر که می توانند باعث سرطان شوند به ندرت در مردان و زنان علائمی مشاهده می شود. زگیل های تناسلی اولین علامتی است که ممکن است با سویه های HPV کم خطر مشاهده کنید که باعث زگیل می شوند اما سرطان ایجاد نمی کنند.

آزمایشات مربوط به HPV در مردان

برای تشخیص زگیل های تناسلی در مردان، پزشک متخصص اورولوژی از نظر بصری ناحیه تناسلی مرد را بررسی می کند تا بررسی کند که آیا زگیل وجود دارد یا خیر. بعضی از پزشکان برای کمک به شناسایی زگیل هایی که برجسته و قابل مشاهده نیستند از محلول سرکه استفاده می کنند. اما این آزمایش بی خطر نیست و گاهی اوقات پوست طبیعی به اشتباه به عنوان زگیل شناخته می شود.

هیچ آزمایش روتینی برای بررسی وجود سویه های HPV با خطر بالا که می توانند باعث سرطان شوند وجود ندارد. با این حال برخی از پزشکان خواستار آزمایش پاپ مقعدی برای مردان همجنسگرا و دوجنسگرایان هستند که در معرض خطر بیشتری از سرطان مقعد ناشی از HPV هستند. در یک آزمایش پاپ مقعدی پزشک سلول ها را از مقعد جمع می کند و سپس آن ها را از نظر ناهنجاری در آزمایشگاه بررسی می کند.

درمان عفونت HPV در مردان

در صورت عدم وجود علائم، هیچ درمانی برای عفونت HPV در مردان وجود ندارد. در عوض پزشکان مشکلات سلامتی ناشی از ویروس HPV را درمان می کنند.

هنگامی که زگیل های تناسلی ظاهر می شوند می توان از انواع روش های درمانی استفاده کرد. بیمار می تواند از کرم های تجویز شده در خانه استفاده کند یا پزشک می تواند زگیل ها را با جراحی برداشته یا منجمد کند.

برخی از پزشکان درمان زودرس زگیل را دلسرد نمی کنند زیرا زگیل های تناسلی می توانند به خودی خود برطرف شوند. همچنین ممکن است طول بکشد تا همه زگیل ها ظاهر شوند. بنابراین فردی که به زودی زگیل را درمان می کند ممکن است بعداً به درمان دیگری نیاز داشته باشد.

سرطان مقعد با پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی قابل درمان است. روش های درمانی خاص به مرحله سرطان، بزرگی تومور و میزان گسترش سرطان بستگی دارد.

چگونه HPV را در یک رابطه مدیریت کنیم

اگر شریک جنسی یک مرد مبتلا به HPV باشد احتمال انتقال HPV از قبل وجود دارد و آن ها نیز آن را دارند. HPV در مردان ممکن است به راحتی از بدن از بدن پاک شود. به طور کلی زنان معمولاً طی دو سال یا کمتر ویروس را پاک می کنند.

انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم معمولاً مشکلی برای سلامتی برای یک مرد دگرجنس خواه ایجاد نمی کند که با یک زن آلوده به HPV رابطه جنسی برقرار می کند.

اگر یک شریک زندگی مبتلا به HPV است این بدان معنا نیست که او اخیراً با شخص دیگری رابطه داشته است. این ویروس می تواند سال ها در بدن خاموش باشد بدون اینکه علائم قابل توجهی ایجاد کند.