فتق اینگوینال چیست؟ | علائم و روش های درمان

فتق اینگوینال

فتق اینگوینال زمانی اتفاق می افتد که یک قسمت داخلی بدن از طریق ضعف عضله یا دیواره بافت اطراف آن تحت فشار قرار گیرد.

عضلات شما معمولاً به اندازه کافی قوی و محکم هستند تا بتوانند روده ها و اندام های شما را سر جای خود نگه دارند اما در صورت وجود نقاط ضعف فتق ایجاد می شود.

بهترین روش های درمان زگیل تناسلی تهران ارولوژی

فتق اینگوینال چیست؟

فتق اینگوینال رایج ترین نوع فتق است و می تواند به صورت تورم یا توده در کشاله ران شما یا به صورت یک کیسه بیضه بزرگ شده (کیسه حاوی بیضه ها) ظاهر شود. تورم ممکن است دردناک باشد. این توده غالباً هنگام بلند کردن چیزی ظاهر می شود و هنگام دراز کشیدن از بین می رود.

چه عواملی باعث فتق اینگوینال می شوند؟

فتق اینگوینال معمولاً زمانی اتفاق می افتد که بافت چربی یا بخشی از روده شما مانند روده به کشاله ران شما در قسمت بالای ران داخلی فرو رود. این ماده از طریق یک نقطه ضعیف در دیواره عضله اطراف (دیواره شکم) به ناحیه ای به نام کانال مغبنی رانده می شود.

فتق اینگوینال عمدتا در مردان رخ می دهد و تصور می شود که بیشتر آن ها ناشی از افزایش سن است اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. این به این دلیل است که با افزایش سن عضلات اطراف شکم (شکم) شما ضعیف می شوند.

فتق های اینگوینال گاهی اوقات می توانند پس از فشار آوردن به شکم به طور ناگهانی ظاهر شوند مانند فشار آوردن به توالت در صورت یبوست یا حمل و فشار دادن بارهای سنگین.

چه زمانی نیاز به جراحی است؟

با استفاده از جراحی می توان فتق اینگوینال را ترمیم کرد تا برآمدگی را به محل خود برگرداند و ضعف دیواره شکم را تقویت کند. این عمل معمولاً در صورت ابتلا به فتق ایجاد می شود که باعث درد، علائم شدید یا مداوم می شود یا در صورت بروز هرگونه عارضه جدی.

عوارضی که می توانند در نتیجه این مشکل ایجاد شوند عبارتند از:

انسداد – جایی که بخشی از روده در کانال اینگوینال گیر کرده باعث حالت تهوع، استفراغ و درد معده و همچنین یک توده دردناک در کشاله ران می شود.

خفقان – در جایی که بخشی از روده به دام می افتد و خونرسانی آن قطع می شود. این امر نیاز به عمل جراحی اضطراری در عرض چند ساعت دارد تا بافت محبوس شده آزاد شود و خون رسانی به آن باز گردد تا از بین نرود

جراحی برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه جدی از فتق خلاص می شود اما احتمال بازگشت پس از عمل وجود دارد.

در حین جراحی چه اتفاقی می افتد؟

به دو روش می توان ترمیم فتق اینگوینال را انجام داد:

جراحی باز – جایی که یک برش ایجاد شده است تا به جراح اجازه داده شود تا توده را به داخل شکم برگرداند.

جراحی لاپاراسکوپی (سوراخ کلید) – یک روش کمتر تهاجمی اما دشوارتر که در آن چندین برش کوچکتر انجام می شود به جراح اجازه می دهد تا از ابزارهای مختلف مختلف برای ترمیم فتق استفاده کند.

مزایا و معایبی برای هر دو روش وجود دارد. نوع جراحی شما بستگی به این دارد که چه روشی برای شما و تجربه جراح شما مناسب است.

رعایت دستورالعمل های بیمارستان در مورد نحوه مراقبت از خود بسیار مهم است  و این شامل داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از یبوست، مراقبت از زخم و زود فشار نیاوردن خود است.

اکثر افراد در طی 6 هفته بهبود کامل با ترمیم فتق مغبنی را تجربه می کنند اگرچه بسیاری از افراد می توانند طی 2 هفته به رانندگی، کار و فعالیت های سبک خود برگردند.

آیا خطرات ناشی از عمل وجود دارد؟

ترمیم فتق اینگوینال یک عمل معمول است و خطرات بسیار کمی دارد اما تعداد کمی از فتق ها می توانند در برخی از مراحل پس از جراحی برگردند.

سایر عوارض بالقوه ترمیم شامل:

• جمع شدن خون یا مایعات در فضای باقی مانده توسط فتق (این معمولاً بدون درمان بهتر می شود)
  • تورم دردناک و کبودی بیضه ها یا قاعده آلت تناسلی مرد (در مردان)
  • درد و بی حسی در ناحیه کشاله ران ناشی از آسیب دیدگی یا گیر افتادن عصب در حین جراحی
  • آسیب به خونرسانی به بیضه
  • آسیب به وازدفرنس (لوله ای که اسپرم را به بیضه می رساند)
  • اگر سن شما بیش از 50 سال باشد سیگار بکشید یا بیماری دیگری مانند بیماری قلبی یا مشکلات تنفسی داشته باشید عوارض آن بیشتر است.

برای درمان این بیماری باید به یک متخصص اورولوژی خوب مراجعه کنید زیرا این یک بیماری حساس است که در نحوه ادامه زندگی شما تاثیر بسزایی دارد.