لاپاراسکوپی و درمان ناباروری

لاپاراسکوپی و درمان ناباروری رابطه مستقیمی با هم دارند. هر زوجی پس از مدتی تصمیم به بارداری و بچه دار شدن می گیرند. اما ممکن است در این زمان متوجه مشکل ناباروری خود شوند. لازم است اشاره کنیم امروزه کمتر زوجی هستند که با روش های نوین بارداری باز هم نابارور باشند پس نگران نباشید.

ناباروری چه زمانی بروز می کند؟

ممکن است پس از مدتی که از برقراری رابطه جنسی بگذرد متوجه شوید تلاش های شما برای بارداری نتیجه بخش نبوده است. در صورتی که حدود یک سال به این منوال بگذرد شما نابارور تلقی می شوید و باید اقدامات درمانی را تحت نظر پزشک متخصص شروع نمایید.

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یکی از روش های درمانی ناباروری است که هم می تواند برای تشخیص و هم برای درمان ناباروری به کار رود. این روش در بسیاری از موارد استفاده شده و نتایج فوق العاده ای به دست آمده است که پزشک و بیمار هر دو از روند بهبودی راضی بوده اند.

لاپاراسکوپی چگونه به پزشک کمک می کند؟

لاپاراسکوپی را می توان نوعی جراحی محسوب نمود. در این جراحی با استفاده از یک یا چند برش که در شکم بیمار ایجاد می گردد، لوله لاپاراسکوپی را به درون شکم وارد می کنند. این لوله مجهز به دوربین و نور می باشد که به این وسیله پزشک قادر به مشاهده قسمت درونی شکم خواهد بود. با بررسی هایی که روی قسمت داخلی رحم انجام می گیرد پزشک می تواند بیماری را تشخیص داده و در صورت نیاز در این زمان اقدامات درمانی را هم انجام دهد.

مراحل تشخیص بیماری با لاپاراسکوپی

قبلا اشاره کردیم که در لاپاراسکوپی لوله ای به درون شکم وارد می شود که دارای دوربین است. توسط این دوربین که در قسمت انتهایی لوله کار گذاشته شده است، پزشک می تواند عکس هایی از داخل رحم را بر روی مانیتور مشاهده نماید. در این عکس ها می توان جزئیات را نیز تشخیص داد. مزیت این روش در مقایسه با جراحی باز در این است که به دلیل ایجاد برش های کوچک زمان کمتری نیاز دارد و دوره نقاهت آن هم به سرعت سپری خواهد شد.

لاپاراسکوپی در چه مواقعی کاربرد دارد؟

لاپاراسکوپی عموما به عنوان روشی برای تشخیص بیماری به کار می رود. در صورتی که زوجی آزمایش های اولیه ناباروری را انجام داده باشند و علائمی دال بر انجام آزمایشات تکمیلی تر دیده شود، پزشک انجام لاپاراسکوپی را پیشنهاد خواهد نمود. البته بدون دلیل قانع کننده پزشک از لاپاراسکوپی استفاده نمی کند ولی این روش تشخیصی می تواند مورد مراحل تخمک گذاری، ارزیابی تخمدان ها و آنالیز اسپرم اطلاعات دقیق تری در اختیار پزشک قرار دهد.

پزشک در چه مواقعی از لاپاراسکوپی استفاده می کند؟

در مواقعی که در رابطه جنسی فرد احساس درد کند و یا در زمان قاعدگی احساس درد شدید در زن بروز نماید، لاپاراسکوپی با تجویز پزشک انجام خواهد گرفت.

مزایای استفاده از لاپاراسکوپی

این روش مسلما مزایای بسیار زیادی دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

• در روش لاپاراسکوپی کمترین تهاجم صورت می گیرد.
  • برش های ایجاد شده در زیر شکم کوچک هستند.
  • به دلیل ایجاد برش های کوچک مراحل ترمیم آنها به سرعت انجام می گیرد.
  • می توان در حین لاپاراسکوپی اقدامات درمانی و اصلاحی را نیز انجام داد.
  • احتمال عفونت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

عوارض لاپاراسکوپی

همانطور که می دانید در اعمال جراحی میزانی از عوارض وجود دارد که در لاپاراسکوپی این میزان بسیار محدودتر خواهد بود. برخی از عوارض لاپاراسکوپی عبارتند از :

عفونت، بروز چسبندگی، عفونت در مثانه و احتمال ایجاد تحریکات پوستی در اطراف برش های ایجاد شده

سخن پایانی

لاپاراسکوپی روشی است که در آن می توان به درمان ناباروری با استفاده از جراحی پرداخت. این روش را بایستی در محل مجهز و توسط پزشکان متخصص انجام داد. نتیجه این روش می تواند کاملا به تبحر پزشک و تجهیزات کلینیک بستگی مستقیم داشته باشد. لاپارسکوپی ناباروری را به وسیله درمان بیماری های التهاب لگنی، مشکلات اندومتریوز و دردهای لگنی درمان می کند که می تواند به همراه جراحی هیستروسکوپی به کار رود.