ناهنجاری های مادرزادی کلیه

همان طور که از نام بیماری ناهنجاری های مادرزادی کلیه پیدا است این عارضه به حالت مادرزادی بروز می کند و نوزاد در زمان تولد به آن مبتلا است. این بیماری ممکن است به حالت ارثی به نوزاد و جنین منتقل گردد. به دلیل مادرزادی بودن این عارضه می توان گفت نوزادان و کودکان در مقابل آن بسیار آسیب پذیرتر هستند. در صورتی که ناهنجاری های مادرزادی کلیه تشخیص داده نشود، بیماری می تواند تا سنین بزرگسالی پیشرفت نموده و موجب بروز نارسایی های مزمن در کلیه می شود. برای اطلاع از درمان زگیل تناسلی وارد شوید.

ناهنجاری های مادرزادی کلیه چگونه تشخیص داده می شوند؟

در بیشتر مواقع ناهنجاری های مادرزادی کلیه پیش از تولد قابل تشخیص هستند. در این مواقع با آزمایش هایی که به حالت معمول قبل از تولد انجام می گیرد، می توان به وجود این بیماری پی برد. البته در صورت بروز چنین عارضه ای می توان با مصرف دارو و یا عمل های جراحی نسبت به رفع بیماری اقدام نمود.

علل ناهنجاری های مادرزادی کلیه

می توان گفت که تمام بیماری های مادرزادی کلیه بر اثر عواملی از قبیل ایجاد تغییراتی در اپی ژنتیک کروماتین، جهش های غیرطبیعی که در ژن ها ممکن است ایجاد گردد و تغذیه نامناسب و حتی قرار گرفتن در برابر تراتوژن های مرتبط با کلیه ها و همچنین دستگاه ادراری ایجاد می شوند.

علائم ناهنجاری مادرزادی کلیه

به دلیل این که ناهنجاری های مادرزادی کلیه همان طور که اشاره کردیم می تواند بر اثر بیماری های مختلفی بروز نماید، تشخیص آنها دشوار است. دسته ای از علائم هم ممکن است با پیشرفت بیماری بروز نماید. اما شایع ترین علائم دیده شده را می توان به شرح زیر نام برد:

تب، تورم، تکرر ادرار، احساس سوزش به هنگام تخلیه ادرار، بی اختیاری در تخلیه ادرار، بروز شب ادراری، وجود خون در ادرار، فشار خون بالا

ناهنجاری مادرزادی کلیه ممکن است با علائمی از قبیل اختلالات رشد و یا عفونت در مجاری ادراری نیز تشخیص داده شود.

درمان ناهنجاری های مادرزادی کلیه

در برخی مواقع ممکن است بتوانیم با رژیم های غذایی مناسبی که پزشک توصیه می نماید نسبت به رفع مشکلات ناشی از این بیماری اقدام نمود و نتیجه بخش نیز خواهد بود. اما در مواقعی که بیماری با شدت بیشتری نمایان گردد، چاره ای جز انجام جراحی نخواهیم داشت.

انواع ناهنجاری های مادرزادی کلیه

ناهنجاری مادرزادی عارضه ای است که به دو علت اساسی می تواند بروز نماید. نقص در کلیه و ناهنجاری های موجود در دستگاه ادراری دو علت اساسی این بیماری محسوب می گردد. بر همین اساس هم ناهنجاری های کلیه می توانند انواع مختلفی داشته باشند که در زیر به صورت تیتروار به آنها اشاره می نماییم:

1. آپلازی کلیه

در این حالت ممکن است تشکیل کلیه ها با مشکل مواجه شود.

1. هیپوپلازی کلیوی

در این حالت اندازه و ابعاد یک و یا هر دو کلیه کاهش می یابد.

1. دیسپلازی کلیوی

در این نوع از ناهنجاری بافت هایی در ساختار کلیه دیده می شوند که به درستی شکل نگرفته و رشد ننموده اند به عبارت دیگر مشکل کلیه در این حالت در سطح میکروسکوبی است و با سونوگرافی قابل تشخیص نیست.

1. هیپودیسپلازی کلیوی

این نوع از ناهنجاری مادرزادی کلیه علائم دیسپلازی و هیپوپلازی را با هم به صورت یک جا دارد.

1. حالب دوگانه

در صورتی که در کلیه دو سیستم جداگانه برای جمع آوری ادرار وجود داشته باشد به اصطلاح به آن حالب دوگانه گفته می شود.

1. کلیه نعل اسبی

در صورتی که کلیه ها از ناحیه پایینی آن به حالت چسبیده به هم باشند حالت U شکل به خود می گیرند که به آن کلیه نعل اسبی گفته می شود.

1. کلیه نابجای لگنی

ممکن است کلیه در جریان رشد و حرکت خود از خط میانی رد شده و در موقعیت نامناسبی قرار بگیرد که اصطلاحا کلیه نابجای لگنی نامیده می گردد.

1. بیماری های کیستیک

بیماری های کیستیک به دو نوع اصلی دسته بندی می گردند:

• بیماری کیست های چندگانه کلیه
  • بیماری کلیه پلی کیستیک

کلام آخر

توصیه می شود کودکانی که در خانواده هایی متولد شده اند که می توانند مستعد ناهنجاری های کلیه باشند برای بررسی های تکمیلی به پزشک مراجعه نمایند. حتی در صورت امکان می توان قبل از تولد چنین نوزادانی، با انجام سونوگرافی و معاینات لازم تا حد امکان این ناهنجاری ها را تشخیص داده و درمان نمود.