هیدروسل چیست؟ | علام و نشانه ها و علل ایجاد

هیدروسل

هیدروسل کیسه ای پر از مایع است که در اطراف بیضه ایجاد می شود و آن ها بیشتر در نوزادان دیده می شوند. تقریباً 10 درصد از مردان با هیدروسل متولد می شوند. با این حال آن ها می توانند مردان در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهند.

هیدروسل ها به طور کلی هیچ تهدیدی برای بیضه ها ندارند. آن ها معمولاً بدون درد هستند و بدون درمان نیز ناپدید می شوند. با این حال اگر تورم بیضه دارید به پزشک خود مراجعه کنید.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

چه عواملی باعث ایجاد هیدروسل می شود؟

در اواخر بارداری بیضه های یک کودک پسر از شکم او به داخل کیسه بیضه پایین می آیند. کیسه بیضه کیسه ای از پوست است که پس از پایین آمدن بیضه ها را در خود نگه می دارد.

در طی تکامل هر بیضه کیسه ای طبیعی در اطراف خود دارد که حاوی مایع است و به طور معمول این کیسه خود را می بندد و بدن در طول سال اول کودک مایعات داخل را جذب می کند. با این حال این برای نوزادان مبتلا به هیدروسل اتفاق نمی افتد.

هیدروسل ها نیز می توانند در اواخر زندگی و بیشتر در مردان بالای 40 سال ایجاد شوند. این معمولاً در صورتی اتفاق می افتد که مجاری که از آن بیضه ها پایین می آیند هنوز بسته نشده بود و مایع اکنون وارد آن می شود یا کانال دوباره باز می شود. این می تواند باعث حرکت مایعات از شکم به داخل کیسه بیضه شود. آن ها همچنین می توانند به دلیل التهاب یا آسیب در کیسه بیضه یا در طول کانال ایجاد شوند. التهاب ممکن است در اثر عفونت (اپیدیدیمیت) یا بیماری دیگر نیز ایجاد شود.

انواع هیدروسل

دو نوع هیدروسل غیر ارتباطی و ارتباطی هستند.

• غیر ارتباطی

هنگام بسته شدن کیسه یک هیدروسل غیر ارتباطی ایجاد می شود اما بدن شما مایعات را جذب نمی کند. مایعات باقیمانده به طور معمول در طی یک سال جذب بدن می شود.

• ارتباطی

هیدروسل ارتباطی هنگامی اتفاق می افتد که کیسه اطراف بیضه شما کاملا بسته نشود. این اجازه می دهد مایعات به داخل و خارج جریان یابد.

علائم و نشانه های هیدروسل چیست؟

آن ها معمولاً دردی ایجاد نمی کنند و معمولاً تنها نشانه آن تورم کیسه بیضه است. در مردان بالغ ممکن است احساس سنگینی در کیسه بیضه وجود داشته باشد. در برخی موارد تورم ممکن است در صبح نسبت به عصر بدتر باشد و معمولاً خیلی دردناک نیست.

اگر شما یا فرزندتان درد ناگهانی یا شدیدی در کیسه بیضه خود دارید باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. این می تواند نشانه وضعیت دیگری به نام پیچش بیضه باشد و پیچ خوردگی بیضه هنگامی رخ می دهد که بیضه ها پیچ خورده و معمولاً به دلیل آسیب دیدگی یا تصادف است. پیچ خوردگی بیضه معمول نیست اما یک فوریت پزشکی است زیرا در صورت عدم درمان می تواند منجر به انسداد خون در بیضه و در نهایت ناباروری شود.

نحوه درمان هیدروسل

اگر نوزاد شما هیدروسل داشته باشد احتمالاً حدوداً یک سال دیگر به خودی خود از بین می رود. اگر هیدروسل کودک شما به خودی خود از بین نرود یا بسیار بزرگ شود ممکن است نیاز به جراحی توسط متخصص ارولوژی داشته باشد.

در بزرگسالان این به طور معمول طی شش ماه از بین می رود و معمولاً فقط در صورت جراحی نیاز به جراحی دارد.

• عمل جراحی

جراحی برای برداشتن هیدروسل تحت بیهوشی انجام می شود. در بیشتر موارد  شما می توانید در طی چند ساعت از عمل جراحی به خانه بروید.

یک برش کوچک در شکم یا کیسه بیضه ایجاد می شود (بستگی به محل آن دارد) و هیدروسل از طریق جراحی برداشته می شود. به احتمال زیاد جراح شما یک پانسمان بزرگ را در محل برش شما قرار می دهد. بسته به موقعیت و اندازه ممکن است برای چند روز به لوله تخلیه نیز نیاز داشته باشید.

• آسپیراسیون سوزنی

گزینه دیگر برای درمان هیدروسل تخلیه آن با سوزن بلند است. سوزن برای بیرون آوردن مایعات درون کیسه قرار می گیرد و در برخی موارد ممکن است دارویی تزریق شود تا از پر شدن مجدد کیسه جلوگیری شود. آسپیراسیون سوزنی معمولاً در مردانی انجام می شود که در معرض خطر عوارض حین جراحی هستند.

شایعترین عوارض ناشی از آسپیراسیون سوزن درد موقتی در کیسه بیضه شما و خطر عفونت آن است.