واریکوسل و ناباروری در مردان

واریکوسل و ناباروری در مردان در صورتی که سیاهرگ و یا مجموعه ای سیاهرگ هایی که در درون کیسه بیضه در مردان قرار دارند بزرگ شود، به آن واریکوسل اطلاق می گردد که درست مانند رگ های واریسی در پا است. در این عارضه ایجاد تورم و التهاب راه جریان خون را به یک و یا هر دو بیضه می بندد. به دلیل اینکه واریس بیضه ممکن است علامتی نداشته باشد بسیاری از مبتلایان زمانی که به دلیل ناباروری تحت معاینه پزشک قرار می گیرند، از وجود آن مطلع می گردند.

جدید ترین روش های درمان زگیل تناسلی در تهران

علت اصلی واریس بیضه ها چیست؟

به دلیل ضعیف شدن دریچه های سیاهرگی در پا و از بین رفتن آنها با گذشت زمان واریس پا ایجاد می گردد. در صورتی که در واریس بیضه ها سیاهرگ های این ناحیه اصلا تشکیل نمی شوند. به همین دلیل زمان اصلی بروز این بیماری در مردان 15 تا 25 سال گزارش شده است زیرا در این سن پسران در سن بلوغ هستند و شکل گیری اندام های تناسلی در این زمان انجام می گیرد.

علل بروز واریکوسل چیست؟

هنوز علت خاصی برای این بیماری اعلام نشده است اما برخی از متخصصین طب سنتی علت را در تغذیه نامناسب و قرار گیری در معرض سموم محیطی عنوان نموده اند و گفته شده است عامل ژنتیک هم می تواند به عنوان مهمترین عامل برای شکل گیری صحیح سیاهرگ ها تلقی گردد.

واریکوسل چگونه موجب ناباروری می گردد؟

در بیشتر اوقات عارضه واریکوسل در دوران بلوغ و غالبا در بیضه چپ دیده می شود. علت اصلی درگیری بیضه سمت چپ به دلیل محل سیاهرگ بیضه در سمت چپ است. واریکوسل می تواند تولید اسپرم را در یکی از بیضه ها و یا هر دوی آنها مختل نماید که این موضوع ربطی به این که کدام بیضه درگیر شود ندارد. واریکوسل می تواند کم کم و با گذشت زمان بزرگتر شده و در نتیجه احتمال ناباروری را هم بیشتر خواهد نمود.

علائم واریکوسل

در صورتی که با وجود تلاش هایتان با گذشت یک سال هنوز بارداری پیش نیامده، لازم است برای معاینات و آزمایش های اولیه با پزشک مشورت کنید. ممکن است با انجام تست هایی که برای شمارش تعداد اسپرم استفاده می گردند این عارضه مشخص گردد. در برخی مواقع نیز ممکن است دچار یک سری از علائم شوید که می توانند نشانه های واریکوسل باشند. در ادامه به چند مورد از این علائم اشاره می کنیم:

1. احساس ناراحتی در کیسه بیضه و یا خود بیضه : ممکن است دچار نوعی درد تیرکشنده و تیز و یا حتی سنگین در این ناحیه شوید.
  2. رفع شدن احساس درد در زمان دراز کشیدن : دردی که ایجاد می گردد با دراز کشیدن می تواند از بین رفته و یا کمتر گردد.
  3. افزایش درد در طول روز : طی کار و فعالیت های روزانه دردی را که در ناحیه بیضه ها احساس می کردید، افزایش می یابد.
  4. افزایش سایز کیسه بیضه : کیسه بیضه به دلیل بزرگ شدن سیاهرگ به میزان قابل توجهی بزرگتر می گردد.

تشخیص واریس بیضه به چه روشی امکان پذیر است؟

واریکوسل ممکن است در همان معاینه بالینی توسط پزشک شناسایی گردد. در این روش که بایستی توسط پزشک اورولوژی انجام بگیرد، از بیمار خواسته می شود که بعد از برهنه نمودن پایین تنه خود، به حالت سر پا بایستد. در این حالت پزشک به معاینه کیسه بیضه خواهد پرداخت. در صورتی که سیاهرگ های بیضه مسدود شده باشند، قرار گرفتن در این حالت ایستاده و برهنه شدن، می تواند واریکوسل را بزرگتر نموده و کمک به تشخیص آن نماید. سپس پزشک از بیمار می خواهد به حالت خوابیده بر روی تخت قرار بگیرد که در این صورت و در حالت افقی واریکوسل ناپدید خواهد شد. ممکن است گاهی اوقات بزرگی واریکوسل به اندازه ای باشد که نیازی به برهنه شدن نباشد.

روش های تشخیصی دیگر برای واریکوسل

امکان دارد پزشک با معاینات بالینی اولیه موفق به تشخیص واریس بیضه نگردد که در این صورت نیاز به انجام سونوگرافی خواهد بود. البته لازم است اشاره کنیم که واریکوسلی که کوچک باشد و فقط با سونوگرافی قابل تشخیص باشد نیاز به درمان ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده بین ناباروری و واریکوسل کوچک هیچ ارتباطی وجود ندارد.