واریکوسل چیست؟ | علائم و نشانه ها

واریکوسل

واریکوسل (VAR-ih-koe-seel) بزرگ شدن رگ های داخل کیسه شل پوست است که بیضه (کیسه بیضه) شما را نگه می دارد. واریکوسل شبیه واریس است که ممکن است در پای خود مشاهده کنید.

واریکوسل دلیل اصلی تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم است که می تواند باعث ناباروری شود. با این حال همه واریکوسل ها بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند. آن ها همچنین می توانند باعث شوند که بیضه ها به طور طبیعی رشد نکنند یا کوچک شوند.

بیشتر واریکوسل ها با گذشت زمان ایجاد می شوند. خوشبختانه تشخیص بسیاری از واریکوسل ها آسان است و بسیاری از آن ها نیازی به درمان ندارند. اگر واریکوسل علائمی ایجاد کند غالباً با جراحی قابل ترمیم است.

واریکوسل ها به طور کلی در دوران بلوغ تشکیل می شوند و بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه مشاهده می شوند. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه شما یکسان نیست. واریکوسل ها می توانند در هر دو طرف وجود داشته باشند اما بسیار نادر است و همه آن ها بر تولید اسپرم تأثیر ندارند.

چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل می شود؟

یک طناب اسپرماتیک هر بیضه را نگه می دارد. طناب ها همچنین حاوی رگ ها، عروق و اعصاب هستند که از این غدد پشتیبانی می کنند. در رگ های سالم داخل کیسه بیضه دریچه های یک طرفه خون را از بیضه ها به کیسه بیضه منتقل می کنند و سپس آن ها را به قلب بازمی گردانند.

گاهی اوقات خون مانند رگ ها حرکت نمی کند و شروع به جمع شدن در رگ می کند و باعث بزرگ شدن آن می شود.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

چگونه واریکوسل تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولاً بعد از معاینه جسمی شرایط را تشخیص می دهد. آن ها همیشه هنگام خوابیدن قابل لمس و احساس نیست. پزشک شما به احتمال زیاد بیضه های شما را در حالت ایستاده و دراز کش معاینه می کند.

پزشک شما ممکن است نیاز به انجام سونوگرافی اسکروتوم داشته باشد. این به اندازه گیری وریدهای اسپرماتیک کمک می کند و به پزشک اجازه می دهد تا تصویر دقیق از وضعیت را بدست آورد.

به محض تشخیص آن پزشک شما آن را با یکی از سه درجه بالینی طبقه بندی می کند. آن ها با توجه به اندازه توده موجود در بیضه شما دارای درجه 1 تا 3 هستند. درجه 1 کوچکترین و درجه 3 بزرگترین است.

اندازه لزوماً در درمان کلی تأثیر نمی گذارد زیرا ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید گزینه های درمان بر اساس میزان ناراحتی یا مشکلات ناباروری شما است.

علائم و نشانه های واریکوسل

آن ها اغلب هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نمی کنند و به ندرت ممکن است باعث درد شود. درد ممکن است:

• با ایستادن یا تحرک بدنی (به خصوص در دوره های طولانی مدت) افزایش یابد.
  • وقتی به پشت دراز می کشید خیالتان راحت باشد.
  • اختلال در باروری

با گذشت زمان آن ها بزرگ می شوند و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. واریکوسل توصیف شده است که مانند کیسه ای از کرم ها به نظر می رسد. این وضعیت ممکن است باعث بیضه متورم شود و تقریباً همیشه در سمت چپ است.

چه موقع باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

از آنجا که واریکوسل معمولاً علائمی ایجاد نمی کند اغلب به هیچ درمانی نیاز ندارد. همچنین ممکن است در طی ارزیابی باروری یا معاینه روتین فیزیکی کشف شود.

با این حال اگر درد یا تورم در کیسه بیضه خود احساس کردید توده ای را در بیضه خود مشاهده کردید متوجه شدید که بیضه های شما اندازه های مختلف دارند یا در جوانی خود دچار واریکوسل شده اید یا در زمینه باروری مشکل دارید با پزشک خود تماس بگیرید. تعدادی از شرایط می توانند باعث ایجاد توده کیسه بیضه یا درد بیضه شوند و برخی از آن ها نیاز به درمان فوری دارند.

علل و دلایل ایجاد واریکوسل

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مشکل هنگامی ایجاد می شود که دریچه های داخل وریدهای بند ناف از جریان مناسب خون شما جلوگیری کنند. پشتیبان حاصل از آن باعث گشاد شدن رگ ها (گشاد شدن) می شود و این ممکن است باعث آسیب به بیضه و در نتیجه باروری بدتر شود.

آن ها اغلب در دوران بلوغ تشکیل می شوند و معمولاً در سمت چپ رخ می دهند و به احتمال زیاد به دلیل موقعیت ورید بیضه چپ است.