ورم کلیه

ورم کلیه و یا همان هیدرونفروز از بیماری های کلیه است که در آن کلیه به دلیل جمع شدن ادرار بزرگ شده و متورم می گردد. این بیماری می تواند برای یکی از کلیه ها و یا هر دوی آنها اتفاق بیفتد. این عارضه کلیوی محدود به سن خاصی نیست و حتی در دوره جنینی هم امکان به وجود آمدن آن وجود دارد. شناسایی و تشخیص این بیماری بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت می تواند مشکلات جدی برای کلیه به وجود بیاورد. حتی در صورتی که ورم کلیه زود تشخیص داده نشود و بیماری به مدت طولانی در بدن باقی بماند، امکان دارد دستگاه ادراری دچار عفونت شود. حتی دیده شده این بیماری در صورتی که شدیدتر باشد کار کلیه ها را مختل نموده و بیمار را به نارسایی کلیه مبتلا نماید. برای کسب اطلاع بیشتر از درمان زگیل تناسلی وارد شوید.

علائم ورم کلیه

در صورت بروز هیدرونفروز به دلیل تجمع ادرار در کلیه، به دستگاه ادراری فشار اضافی وارد شده و کلیه بزرگ تر می شود. این عارضه می تواند به دلیل ایجاد انسداد در قسمتی از کلیه به وجود آید. این موضوع می تواند با گذشت زمان کارایی کلیه ها را مختل کرده و آسیب های جدی به بافت کلیه وارد نماید. شدت علائم این بیماری به مدتی وابسته است که این انسداد در کلیه ها رخ داده است. یعنی هر قدر زودتر اقدام به درمان کنید علائم را با شدت کمتری تجربه خواهید کرد. اولین نشانه ای که باید ما را به احتمال این بیماری مشکوک نماید، تکرر ادرار است. به عبارتی در صورتی که نیاز به تخلیه ادرار در شما افزایش یابد، لازم است در این مورد با پزشک مشورت نمایید. در صورت پیشرفت و تشدید بیماری، علائم دیگری هم از قیبل حالت تهوع و استفراغ، درد شکم و یا پهلو، تب، درد به هنگام تخلیه ادرار و یا حتی تخلیه ناقص ادرار ممکن است بروز نماید. همانطور که ذکر شد ورم کلیه در صورتی که به حالت مزمن باشد عفونت دستگاه ادراری را به دنبال خواهد داشت که می تواند علائمی از جمله سوزش و احساس درد به هنگام ادرار، جریان ضعیف ادرار و رنگ تیره آن، تب و لرز، درد در ناحیه پشت و یا در مثانه و یا احساس سرما را در بیمار داشته باشد.

نحوه تشخیص ورم کلیه

نکته ای که در بحث درمان ورم کلیه بسیار مهم است درمان به موقع این بیماری است. زیرا در صورتی که این بیماری مزمن شود، آسیب هایی که می تواند گریبان بیمار را بگیرد در بیشتر موارد بازگشت ناپذیر خواهد بود. پس لازم است با بروز اولین نشانه اقدامات درمانی را شروع نمایید. البته تاکید می کنیم که از خوددرمانی در مورد ورم کلیه اجتناب کنید و این کار را به متخصصین کلیه و مجاری ادراری بسپارید.

برای تشخیص نهایی لازم است آزمایش های لازم انجام بگیرد تا بتوان به طور دقیق میزان بیماری و علت آن را شناسایی نمود. برای تشخیص ممکن است پزشک از روش هایی همچون سی تی اسکن، آزمایش ادرار و خون و یا سوتوگرافی استفاده نماید حتی ممکن است پزشک بر اساس جنسیت برای مردان آزمایش پروستات و برای زنان آزمایش لگنی را نیز تجویز نماید.

درمان ورم کلیه

بعد از تشخیص اولیه بیماری و این که بیماری در چه حدی قرار دارد، نوبت به درمان می رسد. برای درمان در گام نخست پزشک به وسیله سوند، سعی می نماید تا با تخلیه ادرار جمع شده، فشار وارد بر کلیه را کاهش دهد. بعد از تخلیه کلیه ها می توان درمان اصلی را شروع نمود. فاکتورهای متعددی می توانند موجب بروز ورم کلیه شوند که می توان به بزرگی پروستات در مردان، سنگ کلیه، بیماری های مربوط به مثانه، تنگی مجاری ادرار و سرطان اشاره نمود. هر کدام از این عوامل علل خاصی می توانند داشته باشند که پزشک با در نظر گرفتن این موارد درمان متناسب را تجویز خواهد نمود. مثلا سنگ کلیه را با خارج نمودن آن، بزرگی پروستات را با جراحی و یا دارو، تنگی مجاری ادرار را به وسیله وارد نمودن میله و سرطان را با کانتریزاسیون مثانه و یا تجویز داروهای خوراکی و حتی با استروئید درمانی درمان می کند.

توصیه می نماییم هر روشی را که با تشخیص پزشک برای درمان بیماری خود انتخاب نمودید ادامه بدهید و از قطع خودسرانه درمان و یا درمان خودسرانه بیماری بپرهیزید.