پرسش و پاسخ های رایج در مورد زگیل تناسلی

مدت زمان درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به دلیل نوعی عفونت ویروسی بر روی پوست در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. این زائده های گوشتی-پوستی ممکن است در زنان و یا مردان دیده شود و هیچ رابطه ای با جنسیت ندارد. ویروس پاپیلوم انسانی را می توان عامل ایجاد این زگیل ها نامید که بسیار مسری بوده و با تماس جنسی منتقل می گردند. زگیل تناسلی غالبا رنگی شبیه به رنگ پوست داشته و سفت و برآمده است. البته گاهی اوقات هم می توانند رنگ تیره تر به خود گرفته و نرم و مسطح هم باشند. این موضوع به محلی که زگیل در آن ناحیه ایجاد شده است نیز بستگی دارد.

برای اطلاع از جدیدترین مدل های درمان زگیل تناسلی وارد شوید

در صورتی که مبتلا به زگیل تناسلی هستید ممکن است برخی سوالها در مورد این عارضه در ذهن شما شکل بگیرد و نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه باشید. در ادامه مقاله قصد داریم به برخی از سوال های رایج در مورد زگیل تناسلی پاسخ دهیم، لطفا با ما همراه باشید:

بعد از آلوده شدن فرد به ویروس چه مدتی طول می کشد تا زگیل ظاهر گردد؟

در پاسخ به این سوال نمی توان به زمان دقیقی اشاره نمود زیرا این مدت می تواند از یک هفته تا چند سال متغیر باشد. به طوری که در بعضی مواقع ممکن است فرد ناقل بدون علامت بوده و در حقیقت علامتی نداشته باشد. بنابراین امکان دارد در صورت داشتن رابطه با فردی که به ظاهر بدون علامت است، ویروس منتقل گردد. از شایع ترین علل انتشار این ویروس هم همین مورد است.

آیا تنها راه انتقال ویروس تماس جنسی است؟

جواب این سوال منفی است. تماس جنسی شایع ترین علت است ولی تنها علت انتقال نیست. ممکن است این ویروس از طریق حوله آلوده، اپیلاسیون، سونای بخار و یا در زمان زایمان طبیعی از مادر آلوده به نوزاد منتقل گردد. البته این موارد خیلی به ندرت اتفاق می افتد.

آیا باید دخول مقعدی یا واژنی به صورت کامل انجام بگیرد تا ویروس منتقل گردد؟

خیر حتی اگر فرد رابطه مقعدی و واژنی کاملی هم نداشته باشد، قدرت سرایت ویروس به اندازه ای است که ممکن است زگیل به دلیل تماس سطحی پوستی هم انتقال یابد.

آیا امکان دارد زگیل را با موارد دیگری اشتباه گرفته باشیم؟

بله امکان دارد. این عارضه می تواند تشخیص های متفاوت دیگری هم داشته باشد که پزشک و یا فرد را به اشتباه بیاندازد. مراجعه به یک پزشک حاذق می تواند تشخیص نهایی قابل اطمینانی را ارائه دهد. به عنوان مثال vestibular papillomatosis در زنان و pearly penile papules در آقایان به حالت ضایعات انگشت مانندی هستند که طبیعی بوده و می توانند با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند.

در صورت بروز زگیل تناسلی چه روش های درمانی برای آن وجود دارد؟

فاکتورهای مختلفی در انتخاب روش درمان دخیل هستند. نوع کلینیکی، محلی که زگیل به وجود آمده، نظر پزشک معالج و البته تجربه وی می تواند از جمله این فاکتورها باشند. روش های مختلفی برای درمان این عارضه پوستی وجود دارد که می تواند به از بین بردن آن کمک نماید. تری کلرواستیک، مصرف دارویی زگیل تناسلی، پدوفیلین، ایمونوتراپی، کرایوتراپی، لیزر، الکترو سرجری و … همه از روش های درمانی ای هستند که می توانند در صورت صلاحدید پزشک معالج استفاده شوند. البته لازم است صبور باشید و به پزشک خود اعتماد نمایید. ممکن است با شروع درمان شاهد از بین رفتن سریع زگیل باشید ولی شاید هم برای از بین رفتن کامل آن نیاز به تکرار چند باره درمان باشید. حتی امکان دارد بعد از درمان، بیماری دوباره عود نماید که این موضوع ربطی به روش درمانی ندارد.

استفاده از کاندوم می تواند احتمال ابتلا را از بین ببرد؟

استفاده از کاندوم ممکن است از میزان سرایت این ویروس بکاهد ولی این میزان را هرگز به صفر نمی رساند. همان طور که ذکر شد تنها علت سرایت این بیماری تماس از طریق پوست است و با استفاده از کاندوم نمی توان سایر مناطق آلوده ای را که وجود دارد، پوشش داد.

آیا واکسن یا داروی خاصی وجود دارد که بتواند از بروز زگیل تناسلی جلوگیری نماید؟

البته. برای زگیل تناسلی واکسن تهیه شده است که توصیه می شود در سنین 12 تا 15 سال برای تزریق آن اقدام شود. البته تا سن 26 سال هم فرصت تزریق واکسن وجود دارد. ویروسی که موجب زگیل تناسلی می شود می تواند در درازمدت عوارض نا خوشایندی در فرد ایجاد نماید. سرطان مهبل، مقعد، گردن رحم، فرج در زنان و سرطان مقعد و آلت در آقایان از جمله این عوارض هستند که می توان با تزریق واکسن از آنها جلوگیری نمود.