پیچش بیضه چیست؟ | علائم و نشانه ها

پیچش بیضه

پیچش بیضه هنگامی اتفاق می افتد که طناب اسپرماتیک (که بیضه از آن معلق است) پیچ خورده و خون رسانی به بیضه را قطع می کند. شایعترین علامت در کودکان درد ناگهانی و شدید بیضه است. بیضه ممکن است در کیسه بیضه بالاتر از حد معمول باشد و باعث ایجاد استفراغ شود. در نوزادان تازه متولد شده درد غالباً وجود ندارد و در عوض ممکن است بیضه بی رنگ شود و یا بیضه از جای معمول خود ناپدید شود.

اکثر مبتلایان هیچ مشکلی قبلی در زمینه سلامتی ندارند. تومور بیضه یا ضربه قبلی ممکن است خطر را افزایش دهد و سایر عوامل خطر شامل ناهنجاری مادرزادی است که در آن بیضه به اندازه کافی به کیسه بیضه متصل شده است و به آن امکان حرکت آزادتر و در نتیجه پیچش بالقوه دارد. درجه حرارت سرد نیز ممکن است یک عامل خطر آفرین باشد. تشخیص معمولاً باید بر اساس علائم موجود باشد و سونوگرافی می تواند در مواردی که تشخیص نامشخص است مفید باشد.

درمان در صورت امکان با پیچاندن فیزیکی بیضه و به دنبال آن جراحی انجام می شود. درد را می توان با مواد افیونی درمان کرد و نتیجه آن به زمان اصلاح بستگی دارد. اگر در عرض شش ساعت با موفقیت درمان شود اغلب خوب است اما اگر 12 ساعت یا بیشتر به تأخیر بیفتد بیضه به طور معمول قابل نجات نیست و حدود 40٪ افراد به برداشتن بیضه نیاز دارند.

این بیماری فقط پس از تولد و در دوران بلوغ شایع است و هر ساله در حدود 1 در 4000 تا 1 از 25000 پسر زیر 25 سال رخ می دهد. در کودکان مبتلا به درد بیضه با شروع سریع ، پیچش بیضه حدود 10٪ موارد است. این مشکل بیشتر در سنین 12 تا 18 سالگی مشاهده می شود اما ممکن است در هر سنی حتی قبل از تولد رخ دهد.

پیچ خوردگی بیضه معمولاً نیاز به جراحی فوری دارد و اگر سریع درمان شود معمولاً می توان بیضه را نجات داد. اما هنگامی که جریان خون برای مدت طولانی قطع شود ممکن است بیضه به قدری آسیب ببیند که باید برداشته شود.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی در سایت تهران اورولوژی

علائم و نشانه های پیچش بیضه

علائم و نشانه ها عبارتند از:

• درد ناگهانی و شدید در بیضه
  • تورم کیسه بیضه
  • درد شکم
  • بیضه ای که بالاتر از حالت طبیعی یا در زاویه غیرمعمول قرار گرفته است
  • تب
  • پسران جوانی که پیچیدگی بیضه دارند معمولاً به دلیل درد بیضه در نیمه شب یا صبح زود از خواب بیدار می شوند.

چه موقع باید به پزشک اورولوژی مراجعه کرد؟

برای درد ناگهانی یا شدید بیضه به دنبال مراقبت های اضطراری باشید. در صورت بروز این مشکل درمان سریع می تواند از آسیب شدید یا از بین رفتن بیضه شما جلوگیری کند.

اگر درد ناگهانی بیضه داشته اید و بدون درمان برطرف می شود باید سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که بیضه به تنهایی پیچ خورده و سپس خود را از بین ببرد (پیچش و انحراف متناوب). برای جلوگیری از تکرار مشکل به طور مکرر به جراحی نیاز است.

علل پیچش بیضه

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می افتد که بیضه بر روی طناب اسپرماتیک بچرخد که از شکم خون را به بیضه می آورد. اگر بیضه چندین بار بچرخد جریان خون در آن می تواند به طور کامل مسدود شود و باعث آسیب سریعتر شود.

مشخص نیست که چرا پیچ خوردگی بیضه رخ می دهد. بیشتر مردانی که دچار پیچ خوردگی بیضه می شوند یک ویژگی ارثی دارند که به بیضه اجازه می دهد آزادانه در داخل کیسه بیضه بچرخد. این شرایط ارثی اغلب بر هر دو بیضه تأثیر می گذارد.

پیچ خوردگی بیضه اغلب چند ساعت پس از یک فعالیت شدید و پس از آسیب جزئی به بیضه ها یا هنگام خواب اتفاق می افتد. دمای سرد یا رشد سریع بیضه در دوران بلوغ نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

عوامل خطرآفرین پیچش بیضه

سن – پیچ خوردگی بیضه در سنین 12 تا 18 سالگی بیشتر دیده می شود.

سابقه این مشکل در گذشته – اگر شما دچار درد بیضه ای شده اید که بدون درمان برطرف شده است (پیچ خوردگی و پوسیدگی متناوب) احتمال بروز مجدد آن وجود دارد. هرچه دوره های درد بیشتر باشد خطر آسیب به بیضه بیشتر می شود.

سابقه خانوادگی – این شرایط می تواند در خانواده ها ایجاد شود.