کالیکتازیس چیست؟ | علائم و نشانه ها و درمان

کالیکتازیس

کالیکتازیس یک بیماری کلیوی است که با گشاد شدن کاسه ها ساختارهای داخل کلیه که بخشی از لگن کلیه را تشکیل می دهد و به حالب تخلیه می شود، مشخص می شود و هنگامی که در حالب قرار گرفت می توان مایعات را به داخل مثانه منتقل کرد و به محض اینکه مایعات کافی جمع شد از طریق مجرای ادرار به صورت دوره ای از بین می رود. در افراد مبتلا به کالیکتازیس، مایعات در کلیه ها پشت می کند و کالوس ها پراکنده می شوند. بیماران مبتلا به این بیماری معمولاً توسط یک متخصص اورولوژی (پزشکی متخصص در مراقبت از دستگاه ادراری) تحت معالجه قرار می گیرند.

یک دلیل ایجاد این شرایط انسداد دستگاه ادراری است. سنگ و سایر انسداد ها تخلیه مایعات از لگن کلیه را دشوار می کند. با جمع شدن ادرار کلیه ها تحت فشار قرار گرفته و شروع به گسترش می کنند. این باعث ایجاد بیماری کالیکتازی می شود.

بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است دفع ادرار برایشان مشکل باشد و می توانند خون را در ادرار خود منتقل کنند. ناحیه کلیه ها نیز هنگام لمس شدن ممکن است حساس و دردناک باشد و در بعضی موارد تورم احساس می شود.

جدیدترین روش درمان زگیل تناسلی در تهران اورولوژی

درمان بیماری کالیکتازیس

آزمایشات مربوطه اطلاعات بیشتری در مورد سلامت عمومی بیمار و خصوصیات دلیل گشاد شدن کاسه ها فراهم می کند. برای درمان این بیماری جراحی ممکن است لازم باشد، بنابراین می توان از این آزمایش برای آماده سازی برای جراحی نیز استفاده کرد. گزینه های درمانی می تواند شامل روشی برای تخلیه کلیه برای از بین بردن فشار، آنتی بیوتیک برای درمان عفونت و جراحی برای برداشتن سنگ یا رشد باشد.

همچنین بیماران ممکن است بخواهند در مورد نتایج تجربه شده توسط سایر بیماران که از همان دکتر استفاده کرده اند و اینکه پیش آگهی چیست سوال کنند. همچنین توصیه می شود در مورد گزینه های درمانی بحث کنید. ممکن است چندین انتخاب در دسترس باشد و یک پزشک متخصص اورولوژی باید بتواند در مورد هر گزینه موجود اطلاعاتی را ارائه دهد، از جمله بحث در مورد نقاط قوت و ضعف گزینه های موجود. بیماران همچنین باید در مورد مراقبت های پیگیری از جمله مراحلی که ممکن است بتوانند برای جلوگیری از عود مجدد مشکل انجام دهند سوال کنند.

آیا کالیکتازیس می تواند کلیه را متورم کند؟

همچنین ممکن است با ماساژ آرام شکم و ناحیه پهلو بتوانند بزرگ شدن کلیه شما را احساس کنند. پزشک شما ممکن است از کاتتر برای تخلیه مقداری ادرار از مثانه استفاده کند. اگر آن ها نتوانند مقدار زیادی ادرار را از این طریق آزاد کنند این می تواند به معنای انسداد شما در مثانه یا مجرای ادرار باشد.

چه اتفاقی می افتد که ادرار به کلیه ها پشت کند؟

هیدرونفروز تورم کلیه در اثر تجمع ادرار است. این اتفاق می افتد زمانی که ادرار نتواند از انسداد یا انسداد از کلیه به مثانه تخلیه شود. هیدرونفروز می تواند در یک یا هر دو کلیه ایجاد شود. عملکرد اصلی دستگاه ادراری دفع مواد زائد و مایعات از بدن است.

با هیدرونفروز از چه غذاهایی باید اجتناب کنم؟

در اینجا چند ماده غذایی وجود دارد که به احتمال زیاد باید در رژیم کلیوی از آن ها اجتناب کنید.

• کولاهای تیره رنگ. علاوه بر کالری و قندی که کولاس تأمین می کند حاوی مواد افزودنی حاوی فسفر به ویژه کولاس های تیره رنگ است.
  • آووکادوها.
  • مواد غذایی کنسرو شده.
  • نان گندم کامل.
  • برنج قهوه ای.
  • موز
  • لبنیات.
  • پرتقال و آب پرتقال.

درد پهلو در کالیکتازیس چگونه است؟

درد پهلو به ناراحتی در بالای شکم یا پشت و پهلوها اشاره دارد. در ناحیه زیر دنده ها و بالای لگن ایجاد می شود. معمولاً درد در یک طرف بدن شما بیشتر است. بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی خود درد پهلو را تجربه می کنند و این ناراحتی معمولاً موقتی است.

علائم انسداد کلیه چیست؟

انسداد می تواند منجر به آسیب کلیه، سنگ کلیه و عفونت شود. علائم می تواند شامل درد در پهلو، کاهش یا افزایش جریان ادرار و ادرار شبانه باشد. اگر انسداد ناگهانی و کامل باشد علائم آن نیز شایع است.

Pelviectasis خفیف در بزرگسالان چیست؟

پلیکتازی یا لگن بینی جنین به طور معمول شامل بزرگ شدن خفیف ناحیه مرکزی یا “لگن” کلیه است. در صورت عدم وجود عفونت فعال کلیه، ریفلاکس درد، مشکلات ادرار یا علائم دیگری ایجاد نمی کند.