درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی و تشخیص آن  اغلب از نظر ظاهری به سرعت صورت می گیرد اما گاهی اوقات ممکن است نمونه برداری انجام شود. برای خانم ها انجام معاینات منظم لگن و آزمایش پاپ مهم است که می تواند به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند.

در طی آزمایش پاپ پزشک شما از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن و دیدن محل عبور واژن و رحم (دهانه رحم) استفاده می کند سپس وی با استفاده از ابزاری با دسته بلند نمونه کوچکی از سلول ها را از دهانه رحم جمع می کند. سلول ها با میکروسکوپ از نظر ناهنجاری بررسی می شوند.

دکتر جعفری بهترین متخصص اورولوژی در تهران می باشد.

تست HPV

فقط چند نوع HPV دستگاه تناسلی با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند. نمونه ای از سلول های دهانه رحم که در طی آزمایش پاپ آزمایش گرفته شده است می تواند برای این گونه های HPV سرطان زا آزمایش شود.

این تست به طور کلی برای خانم های 30 سال به بالا اختصاص داده شده است. برای زنان جوان به همان اندازه مفید نیست زیرا برای آن ها HPV معمولاً بدون درمان از بین می رود.

اگر زگیل های شما ناراحتی ایجاد نکنند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر خارش، سوزش و درد دارید و یا نگران انتشار عفونت هستید پزشک می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از داروها یا جراحی شیوع بیماری را پاک کنید. با این حال زگیل ها اغلب پس از درمان برمی گردند و هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد.

داروها برای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی که می تواند مستقیماً روی پوست شما اعمال شود شامل موارد زیر است:

Imiquimod (آلدارا ، زایکلارا) – به نظر می رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن شما را در مبارزه با زگیل های تناسلی تقویت می کند. وقتی کرم روی پوست شما است از تماس جنسی خودداری کنید.

یکی از عوارض احتمالی آن قرمزی پوست است و سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول ، بدن درد یا درد ، سرفه ، بثورات و خستگی باشد.

پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس) – پودوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. پزشک شما از این محلول استفاده می کند. Podofilox حاوی همان ترکیب فعال است اما شما می توانید آن را در خانه استفاده کنید.

هرگز از پودوفیلوکس به صورت داخلی استفاده نکنید. علاوه بر این، این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. عوارض جانبی می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

اسید تری کلرواستیک – این روش درمانی شیمیایی زگیل های دستگاه تناسلی را می سوزاند و می تواند برای زگیل های داخلی مورد استفاده قرار گیرد. عوارض جانبی می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

Sinecatechins (Veregen) این کرم برای درمان زگیل های دستگاه تناسلی خارجی در داخل کانال مقعدی یا اطراف آن استفاده می شود. عوارض جانبی مانند قرمز شدن پوست، خارش یا سوزش و درد اغلب خفیف است.

سعی نکنید زگیل های تناسلی را با داروهای ضد زگیل بدون نسخه خریداری کنید. این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده اند.

عمل جراحی برای درمان زگیل تناسلی

ممکن است برای برداشتن زگیل های بزرگتر، زگیل هایی که به داروها جواب نمی دهند یا در صورت بارداری، زگیل هایی که کودک شما می تواند در حین زایمان در معرض آن قرار گیرد به جراحی نیاز داشته باشید. گزینه های جراحی عبارتند از:

انجماد با نیتروژن مایع (سرما درمانی) – انجماد با ایجاد تاول در اطراف زگیل شما کار می کند. با بهبود پوست ضایعات ضعیف می شوند و باعث می شوند پوست جدیدی ظاهر شود. ممکن است لازم باشد درمان را تکرار کنید. عوارض اصلی شامل درد و تورم است.

برق کشی در این روش از جریان الکتریکی برای سوختن زگیل استفاده می شود. بعد از عمل ممکن است مقداری درد و تورم داشته باشید.

برداشتن جراحی پزشک شما ممکن است از ابزار خاصی برای قطع زگیل استفاده کند. برای این روش درمان زگیل تناسلی به بی حسی موضعی یا عمومی نیاز دارید و ممکن است بعد از آن درد داشته باشید.

درمان های لیزری این روش که از یک پرتوی شدید نور استفاده می کند می تواند گران باشد و معمولاً فقط برای زگیل های وسیع و مقاوم به درمان اختصاص دارد. عوارض جانبی می تواند شامل زخم و درد باشد.

برای درمان زگیل تناسلی می توانید به یک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.