درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی رابطه مستقیمی با تعداد زگیل ها، شکل و محل آنها دارد. هدف از درمان برداشتن زگیل ها و متوقف نمودن بیماری است. البته بر اساس نظر پزشکان برای این عارضه درمان قطعی و %100 وجود ندارد و ممکن است پس درمان دوباره بیماری عود نماید. میزان موفقیت در درمان هم تحت تاثیر فاکتورهای متعددی از قبیل روش انتخابی برای درمان، ابعاد و نوع زگیل و واکنشی که سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس نشان خواهد داد، بستگی دارد. در برخی مواقع نیاز به درمان احساس نمی شود ولی در مواقعی که نیاز به درمان احساس گردد، اکثرا سریع جواب خواهید گرفت.

دکتر جعفری بهترین متخصص اورولوژی در تهران می باشد.

تست HPV

از تست HPV می توان به منظور شناسایی ویروس HPV استفاده نمود. پزشک می تواند این آزمایش را به همراه تست پاپ اسمیر و به صورت یکجا انجام دهد. انجام این دو آزمایش به صورت هم زمان می تواند بهترین روش تشخیص زود هنگام سرطان رحم در زنان بالای 30 سال محسوب گردد. البته لازم به ذکر است که این آزمایش منحصر به زنان است و برای مردان فعلا هیچ آزمایشی وجود ندارد. در مردان پزشک تنها بر پایه معایناتی که انجام خواهد داد به تشخیص نهایی بیماری دست می یابد.

کدام دسته از زگیل های تناسلی نیاز به مداخله پزشکی دارد؟

در بیشتر مواقع زگیل تناسلی هیچ ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کند. حتی ممکن است فرد به صورت تصادفی متوجه ابتلاء خود به این ویروس گردد بدون این که هیچ گونه علائم و عوارضی داشته باشد. ولی در پاره ای مواقع هم زگیل ایجاد شده می تواند موجب خارش و یا سوزش گردد و یا حتی در حین رابطه جنسی دچار خونریزی گردد. بروز این علائم می تواند شرایط را برای بیمار دشوار و غیر قابل تحمل نماید. در این شرایط است که پزشک بر اساس نوع ویروس و گستردگی ناحیه درگیر تصمیم به استفاده از یکی از روش های درمانی می گیرد.

داروهای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی می تواند به صورت درمان پوستی انجام بگیرد که در این صورت می توان از پمادهای مختلفی استفاده نمود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1. پماد آلدرا ( زیکلارا، امی کیمود، آلدارا )

پماد آلدرا به عنوان اصلاح کننده پاسخ ایمنی بدن استفاده می گردد. این کرم برای درمان نوع خفیفی از سرطان پوست به کار می رود. آن دسته از زگیل های پوستی هم که در سطوح بیرونی بدن ایجاد شده باشند، می توانند با مصرف این پماد درمان شوند. با تمام این تفاسیر پماد ایمی کیمود برای درمان زگیل تناسلی مناسب نیست و تنها برای افراد بالای 12 سال تجویز می گردد.

2. پماد پودوفیلوکس و پودوفیلین

پماد پودوفیلین را می توان نوعی رزین گیاهی محسوب نمود که می تواند موجب از بین رفتن بافت زگیل تناسلی شود. این دارو را می توان به صورت موضعی استفاده نمود که در آن ترکیباتی از گیاه مهرگیاه به کار رفته است. در مواقعی که زگیل تناسلی ایجاد شده در نواحی از قبیل پوست بین ناحیه تناسلی و مقعد، سطح بیرونی آلت تناسلی در مردان و یا واژن در زنان قرار داشته باشد، این پماد می تواند گزینه مناسبی برای درمان باشد. لازم است این پماد توسط پزشک مالیده شود ولی پودوفیلوکس که همان ترکیبات را دارد می تواند توسط خود بیمار استفاده گردد.

3. محلول اسید سالسیلیک

سالسیلیک نوعی لایه بردار موضعی است که می تواند لایه های بیرونی پوست را از بین ببرد. تحریک شدید پوستی و یا واکنش های جدی حساسیتی خیلی به ندرت در این دارو دیده شده است. مصرف این دارو می تواند زگیل های تناسلی را بسوزاند و آنها را از بین ببرد.

4. سینکاتچینز

این دارو را می توانید برای زگیل های خارجی ناحیه تناسلی استفاده کنید و هم برای زگیل هایی که در اطراف مقعد و یا داخل آن ایجاد شده اند به کار ببرید. عوارض جانبی این دارو خیلی خفیف است که می تواند به صورت خارش پوست، سوزش و یا درد و حتی قرمزی پوست پدیدار گردد.

توجه :

درمان زگیل های تناسلی را به صورت خودسرانه انجام ندهید زیرا ممکن است دارویی را که شما خودسرانه قصد مصرف آن را دارید مناسب بافت مرطوب در ناحیه تناسلی نباشد. مصرف آنها نه تنها مشکل شما را حل نخواهد کرد بلکه می تواند عوارضی از قبیل سوزش و درد را هم در شما تشدید نماید.

جمع بندی

درمان زگیل های تناسلی می تواند با توجه با اندازه زگیل و وسعت ناحیه درگیر و همین طور شکل آن انجام بگیرد. در مواقعی که زگیل به حالت خفیف ایجاد شده باشد می تواند به درمان دارویی جواب بدهد ولی در موارد شدیدتر این بیماری لازم است از روش های جراحی و لیزر درمانی طبق نظر پزشک ارولوژیست استفاده گردد.

داروها برای درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی که می تواند مستقیماً روی پوست شما اعمال شود شامل موارد زیر است:

Imiquimod (آلدارا ، زایکلارا) – به نظر می رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن شما را در مبارزه با زگیل های تناسلی تقویت می کند. وقتی کرم روی پوست شما است از تماس جنسی خودداری کنید.

یکی از عوارض احتمالی آن قرمزی پوست است و سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول ، بدن درد یا درد ، سرفه ، بثورات و خستگی باشد.

پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس) – پودوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. پزشک شما از این محلول استفاده می کند. Podofilox حاوی همان ترکیب فعال است اما شما می توانید آن را در خانه استفاده کنید.

هرگز از پودوفیلوکس به صورت داخلی استفاده نکنید. علاوه بر این، این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. عوارض جانبی می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

اسید تری کلرواستیک – این روش درمانی شیمیایی زگیل های دستگاه تناسلی را می سوزاند و می تواند برای زگیل های داخلی مورد استفاده قرار گیرد. عوارض جانبی می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

Sinecatechins (Veregen) این کرم برای درمان زگیل های دستگاه تناسلی خارجی در داخل کانال مقعدی یا اطراف آن استفاده می شود. عوارض جانبی مانند قرمز شدن پوست، خارش یا سوزش و درد اغلب خفیف است.

سعی نکنید زگیل های تناسلی را با داروهای ضد زگیل بدون نسخه خریداری کنید. این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده اند.

عمل جراحی برای درمان زگیل تناسلی

ممکن است برای برداشتن زگیل های بزرگتر، زگیل هایی که به داروها جواب نمی دهند یا در صورت بارداری، زگیل هایی که کودک شما می تواند در حین زایمان در معرض آن قرار گیرد به جراحی نیاز داشته باشید. گزینه های جراحی عبارتند از:

انجماد با نیتروژن مایع (سرما درمانی) – انجماد با ایجاد تاول در اطراف زگیل شما کار می کند. با بهبود پوست ضایعات ضعیف می شوند و باعث می شوند پوست جدیدی ظاهر شود. ممکن است لازم باشد درمان را تکرار کنید. عوارض اصلی شامل درد و تورم است.

برق کشی در این روش از جریان الکتریکی برای سوختن زگیل استفاده می شود. بعد از عمل ممکن است مقداری درد و تورم داشته باشید.

برداشتن جراحی پزشک شما ممکن است از ابزار خاصی برای قطع زگیل استفاده کند. برای این روش درمان زگیل تناسلی به بی حسی موضعی یا عمومی نیاز دارید و ممکن است بعد از آن درد داشته باشید.

درمان های لیزری این روش که از یک پرتوی شدید نور استفاده می کند می تواند گران باشد و معمولاً فقط برای زگیل های وسیع و مقاوم به درمان اختصاص دارد. عوارض جانبی می تواند شامل زخم و درد باشد.

برای درمان زگیل تناسلی می توانید به یک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.